School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | FIN 341 | |||||
Course Title in English | Personal Finance | |||||
Course Title in Turkish | Bireysel Finans | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 132 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Basic knowledge of day-to-day business terminology | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn to understand the basic concepts of finance and how to apply them to day-to-day decision making. | |||||
Course Description | An overview of personal and family financial planning with an emphasis on financial recordkeeping, planning your spending, tax planning, consumer credit, making buying decisions, purchasing insurance, selecting investments, and retirement and estate planning. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Kişisel ve aile finansal planlamasının temellerini anlamak 2) Etkili mali kayıt tutma uygulamalarına ilişkin bilgi göstermek 3) Kişisel ve aile finansmanı için bir bütçe oluştumak ve uygulamak 4) Farklı yatırım seçeneklerini ve stratejilerini anlamak ve finansal hedeflere ve risk toleransına göre yatırımları seçmek 5) Krediler ve kredi kartları da dahil olmak üzere tüketici kredisi seçeneklerini analiz etmek, değerlendirmek ve bilinçli kararlar almak 6) Finansal hususlara dayanarak bilinçli satın alma kararları vermek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | S | Derse Katılım |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | H | Derse Katılım |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | S | Derse Katılım |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | S | Derse Katılım |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | S | Ödev |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Derse Katılım |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Sunum |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | H | Ödev |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | N | |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | N |
Prepared by and Date | SEMEN SON TURAN , September 2023 |
Course Coordinator | CEYHAN MUTLU |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. SEMEN SON TURAN |
Hafta | Konu |
1) | Finansal planlamaya giriş; kariyer planlaması (Ünite 1,2) |
2) | Finansal kayıtlar ve bütçeleme (Ünite 3) |
3) | Finansal hizmetler (tasarruf ve mevduat hesapları; çevrimiçi, uygulama bankacılığı) (Ünite 5) |
4) | Tüketici kredisi (Ünite 6,7) |
5) | Tüketici satın alma (Ünite 8) |
6) | Sınav 1 |
7) | Konutlandırma (Ünite 9) |
8) | Konut ve Kasko Sigortası (Ünite 10) |
9) | Sağlık Sigortası (Ünite 11) |
10) | Hayat Sigortası (Ünite 12) |
11) | Yatırımın temelleri (Ünite 13) |
12) | Yatırım fonlarına, gayrimenkullere ve diğer yatırımlara yatırım yapmak (Ünite 16, 17) |
13) | Emeklilik Planlama (Ünite 18) Gayrimenkul Planlama (Ünite 19) |
14) | Sınav 2 |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: Personal Finance 13th edition by Kapoor et al. McGraw Hill. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Videos, power point presentations for each session, cases. The students are expected to come each session having read and watched the course material. The course involves cases, quizzes, homework, and exams. Students are expected to engage in the class discussion and apply the knowledge acquired in a team setting. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Quizzes/in-class exercises may or may not be announced and can be cumulative in terms of coverage or may cover material from the upcoming topic only. Missed homework and missed quizzes will result in a score of 0. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Each session requires use of Blackboard; therefore, use of a computer is a must. | |||||||||||||||||||||
Other Activities | Guest speakers may be invited for giving practical aspects of related theoretical concepts. | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
sons@mef.edu.tr In this course, active participation is key to learning and applying. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail. As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Ödevler | 2 | 12 | 2 | 28 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Total Workload | 132 | ||||||
Total Workload/25 | 5.3 | ||||||
ECTS | 5 |