School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | ACCT 201 | ||||
Course Title in English | Financial Accounting | ||||
Course Title in Turkish | Finansal Muhasebe | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Başlangıç | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 126 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
BUS 101 - Introduction to Business (Decision Making) ECON 101 - Microeconomics |
||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | Introduction to business, economics | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the basic theory, concepts and practice of financial accounting and to learn to understand information contained in the published financial statements of companies and other organizations. | ||||
Course Description | This course is an introduction to the basic concepts and standards underlying financial accounting systems. The course emphasizes the construction of the basic financial accounting statements - the income statement, balance sheet, and cash flow statement - as well as their interpretation. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Yevmiye ve defter kayıtlarını ve temel mali tabloları hazırlamak 2) bir şirketin mali durumunu mali tablolarına göre analiz etmek; 3) Yıllık raporları okumak ve anlamak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | S | Derse Katılım |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | S | Derse Katılım |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | S | Derse Katılım |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | S | Derse Katılım |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | SEMEN SON TURAN , May 2023 |
Course Coordinator | CEYHAN MUTLU |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MERVE ÖZ |
Hafta | Konu |
1) | Kavramsal Çerçeve ve Mali Tablolar |
2) | Ticari İşlemlerin Kaydedilmesi |
3) | Tahakkuk esaslı Muhasebe |
4) | Ara Sınav 1 ve Mali Tabloların Sunumu |
5) | Envanter ve Mağazacılık Operasyonları |
6) | KKD ve Maddi Olmayan Varlıklar |
7) | KKD ve Maddi Olmayan Varlıklar |
8) | Yatırımlar ve Ara Sınav 2 |
9) | Yükümlülükler |
10) | Ortak sermaye |
11) | Nakit Akış Tablosu |
12) | Nakit Akış Tablosunun devamı ve Ara Sınav 3 |
13) | Mali Tablo Analizi I |
14) | Mali Tablo Analizi II |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: Financial Accounting (global edition 11/E) International Financial Reporting Standards Harrison, Horngren, Thomas, Tietz, Suwardy. ISBN: 9781292211145 | ||||||||||||
Teaching Methods | Lecture (flipped classroom), quiz, exam | ||||||||||||
Homework and Projects | None | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | Personal usage | ||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
sons@mef.edu.tr 212 3953646 The instructor may act as facilitator for class/group discussions and observe how each student contributes / adds value to the discussed topic. The topic may either cover previous material or assigned new material from videos and book chapters. Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Late submission will not be accepted. Quizzes may or may not be announced and can be cumulative in terms of coverage or may cover material from the upcoming topic only. This is a flipped course where each student is expected to read assigned material and watch videos in advance, follow class and Blackboard, and actively participate. If you are sick on the day of the exam you need to submit a legitimate doctor’s report explicitly stating that your excuse prevents you from taking the exam in line with university regulations. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 2 | 3 | 6 | ||||
Ara Sınavlar | 3 | 10 | 2 | 36 | |||
Total Workload | 126 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |