School/Faculty/Institute Faculty of Arts, Design and Architecture
Course Code ARC 101
Course Title in English Architectural Design I
Course Title in Turkish Mimari Tasarım I
Language of Instruction EN
Type of Course Project
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: - Recitation: - Lab: - Other: 12
Estimated Student Workload 858 hours per semester
Number of Credits 12 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To comprehend fundamental design processes by identifying design questions, principles, tools, techniques and materials of architecture whilst exploring personal, environmental, cultural, structural and relational contexts.
Course Description This course is based on understanding, exploring and representing architectural design questions critically within the contexts of body, space, place and scale. Learners design proposals in response to project assignments and develop their representational skills by doing studio exercises and homework. This course also requires working collectively and competently in a group setting as well as working independently.
Course Description in Turkish Bu dersin amacı, öğrenicilere mimari tasarım konularını, beden, mekan, ölçek ve yer bağlamlarında eleştirel bir bakışla çalışma, anlama, keşfetme ve temsil etme yetilerini kazandırmaktır. Ders, öğrenicilerin verilen proje ödevleri için tasarım önerileri sunmalarına; stüdyo çalışmaları ve ödevler aracılığıyla temsil yetilerini geliştirmelerine dayanır. Ders bireysel çalışmalarla yürütülmesinin yanı sıra grup çalışmalarını gerektirmektedir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date DİDEM SAĞLAM , March 2020
Course Coordinator AKTS1
Semester Fall
Name of Instructor *STAFF* *STAFF*

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsRecommended Reading: • Abram, David. The Spell of the Sensuous. New York, NY: Vintage Books, 1997 
 • Allen, E. & Iano, J. Fundamentals of Building Construction. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2004
 • Bachelard, Gaston. Poetics of Space. Boston, MA: Beacon Press, 1969 
 • Barthes, Roland. The Eiffel Tower, and other mythologies. University of California Press, 1997 • Berger, John. Ways of seeing. Vol. 1. Penguin UK, 2008 • Calvino, Italo. Invisible cities. Houghton Mifflin Harcourt, 1978 • Ching, F. Building Construction Illustrated. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2014 • Corner, James, ed. Recovering Landscape, New York, NY: Princeton Architectural Press, 1999
 • Hays, K. Michael. Architecture's desire: reading the late avant-garde. MIT Press, 2010 • Holl, S., J. Pallasmaa, & A. Perez-Gomez. Questions of Perception Phenomenology of Architecture A + U Special Issue. July, 1994 • Ivins Jr., W. “Eye and Hand” in Art & Geometry A Study in Space Intuitions. NY, NY: Dover Publications, 1964: 1-9 
 • Merleau-Ponty, Maurice. Phenomenology of perception. Motilal Banarsidass Publisher, 1996 • Merleau-Ponty, Maurice. "Eye and mind." The primacy of perception 160, 1964 • Mostafavi, M. & Leatherbarrow, D. On Weathering. Boston, MA: MIT Press, 1993
 • Pallasmaa, J. The Eyes of the Skin - Architecture and the Senses. Hoboken, NJ: Wiley & Sons, 2005 
 • Van den Berg, J.H. Things: Four Metabletic Reflections, Pittsburgh, PA: Duquesne University Press,1970
 • Yürekli, Hülya, and Ferhan Yürekli. Mimarlık: bir entellektüel enerji alanı. Yapı Endüstri Merkezi, 2004 • Yürekli, Ferhan. Mimarlık/Mimarlığımız. Yapı Endüstri Merkezi, 2010
Teaching MethodsThe course involves a combination of: lectures, seminars, presentations, demonstrations, individual critiques, group critiques, site visits, field trips, group and individual discussions.
Homework and ProjectsLearners will work on five separate projects, under the guidance of changing studio instructors. All projects will be assessed through studio reviews. Learners are expected to submit their semester portfolios and sketchbooks at the end of the semester.
Laboratory Work-
Computer UseNo
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Projeler 1 % 80
Final 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration aydemirz@mef.edu.tr
Office: Block A, Ayse Zeynep Aydemir 566
Attendance and participation during the entire scheduled class time for studio is mandatory. Learners must be engaged in questioning and discussing the work of the class. All students are expected to attend and participate in all interim and final studio reviews. All assignments must be submitted at the time and on the date specified. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Sunum / Seminer 14 4 12 4 280
Proje 14 4 12 4 280
Ödevler 14 4 12 4 280
Final 1 3 12 3 18
Total Workload 858
Total Workload/25 34.3
ECTS 12