School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 339
Course Title in English Introduction to the Sociology of Minority Groups
Course Title in Turkish Azınlık Grupları/Toplumları Sosyolojisine Giriş
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: 1
Estimated Student Workload 126 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge NONE.
Co-requisites None
Registration Restrictions Sadece Lisans Öğrencilerine açıktır.
Overall Educational Objective To gain a better understanding of minorities’ issues; examine how ethnicity, gender, sexual orientation and able-ism stratify contemporary societies; critique and challenge the historical and situated systems of oppression that undervalue and exploit minorities, find solutions and offer critical hope.
Course Description This course will provide students with an overview of the sociological perspective on minority-majority group relations that addresses their historical, cultural, social, economic, and institutional development in Globe. This course will provide students an overview of key theoretical debates of the field and the empirical data and case studies on which these debates hinge. Both sociological and social psychological levels of analysis will be employed to discuss issues including experiences of minority groups within the context of their cultural heritage as well as that of the dominant culture. Core concepts to be examined include (but are not limited to) social inequality/stratification, dominance/subordination, prejudice, discrimination, stigmatization; and explain how these terms shape beliefs about the relative social status of different social groups. Special emphasis will also be placed on memory practices and politics of remembrance, and also on protecting and preserving cultural heritage of Turkey’s minority communities. Theoretical knowledge will be supported by case studies by focusing on but not limited to the geography we live in. Throughout the course, students will be encouraged to expand their critical thinking and reflection skills, making meaningful connections between sociological concepts and minorities lived experiences. The ultimate goal is to better understand personal experience with ethnicity, religion, gender and -ism’s is shaped by the larger social, cultural and historical forces within the societies we live in.
Course Description in Turkish Bu ders, öğrencilere, azınlık-çoğunluk grup ilişkilerine uluslararası perspektiften yaklaşarak tarihsel, kültürel, sosyal, ekonomik ve kurumsal gelişimlerini ele alan sosyolojik bir bakış açısı sağlayacaktır. Ders, öğrencilere alandaki temel teorik tartışmaları sunarak, bu tartışmaların dayandığı ampirik veriler ve vaka çalışmalarına dair de genel bir bakış sağlayacaktır. Azınlık toplumlarının kültürel miraslarının yanı sıra içinde yer aldıkları geniş toplum bağlamındaki deneyimleri de dahil olmak üzere dersin ele aldığı konuları tartışmak için hem sosyolojik hem de sosyal psikolojik analiz araçları kullanılacaktır. İncelenecek temel kavramlar şunları içermektedir (ancak bunlarla sınırlı değildir): sosyal eşitsizlik/tabakalaşma, tahakküm/tabiiyet, önyargı, ayrımcılık, damgalama; ve bu terimlerin farklı sosyal grupların göreli sosyal statüleri hakkındaki inançları nasıl şekillendirdiği irdelenecektir. Kuramsal bilgiler, yaşadığımız coğrafyaya odaklanılarak ancak bununla sınırlı kalmayarak vaka çalışmaları ile desteklenecektir. Ders boyunca öğrenciler, sosyolojik kavramlar ile azınlıkların yaşadıkları deneyimler arasında anlamlı bağlantılar kurarak eleştirel düşünme ve yansıtma becerilerini geliştirmeye teşvik edilecektir. Kuramsal bilgiler, yaşadığımız coğrafyaya odaklanılarak ancak bununla sınırlı kalmayarak saha çalışmaları ile desteklenecektir. Kurs boyunca öğrenciler, sosyolojik kavramlar ile azınlıkların yaşadıkları deneyimler arasında anlamlı bağlantılar kurarak eleştirel düşünme ve yansıtma becerilerini geliştirmeye teşvik edilecektir. Dersin temel hedefi etnik köken, din, cinsiyet, yaşlılık, beden ile ilgili kişisel deneyimlerin ve algıların içinde yaşadığımız toplumlardaki daha geniş sosyal, kültürel ve tarihsel güçler tarafından nasıl ve ne ölçüde şekillendirildiğini anlamaya çalışmaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) sosyal ve kültürel açıdan çeşitlilik gösteren toplumumuzu ve dünyamızı değerlendirmek.
2) Dünyadaki çeşitli azınlık gruplarının karşı karşıya olduğu sosyal tarihleri, yapısal koşulları, sosyo-politik dinamikleri, demografiyi ve mevcut zorlukları karşılaştırın ve karşılaştırma.
3) Sosyal kurumlar bağlamında ayrımcılık ve önyargının azınlık grup üyelerinin günlük yaşamları üzerindeki etkilerini açıklamak.
4) Farklı azınlık gruplarının üyelerinin günlük yaşamlarındaki “azınlık olma” algılarını anlamak ve tartışmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ÖZGÜR KAYMAK , January 2024
Course Coordinator CANSU GÜLEÇ
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. ÖZGÜR KAYMAK

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsThe Sharlene Nagy Hesse-Biber. (2007). Ch:3 “Selling the Body Beautiful: Food Dieting, and Recovery”, in the Cult of Thinness. Ellen Jean Samuels. (2003). “My Body, My Closet: Invisible Disability and the Limits of Coming-Out Discourse”. A Journal of Lesbian and Gay Studies 9(1):233-255. Erdman Farrell, Amy (2011). “Fat and the Uncivilized Body.” In Fat Shame by A. Erdman Farrell. New York: New York University Press. pp. 59-81. Bozoğlu, Gönül, Kristensen and Norskov. 2021. “The phantom Mausoleum: Contemporary local heritages of a wonder of the ancient world in Bodrum, Turkey”. Sage Journals. Kaymak, Özgür. (2017). İstanbul’da Az(ınlık) Olmak: Gündelik Hayatta Rumlar, Yahudiler, Ermeniler. İstanbul: Libra. Adkins, Jenny. (2003). Trauma and The Politics of Memory. Cambridge University Press. (pp. 156-223). Bozoğlu, Gönül. 2020. Museums, emotions and memory culture: the politics of the past in Turkey.London and New York: Routledge. Karakaya, Yağmur, Alejandro Baer. (2019). “Such Hatred Has Never Flourished on Our Soil: The Politics of Holocaust Memory in Turkey and Spain”, Sociological Forum, Vol.34 No.3, pp.2-25. Bayar, Yeşim. (2014). “In pursuit of homogeneity: the Lausanne Conference, minorities and the Turkish nation”. The Journal of Nationalism and Etnicity, 42-1. pp: 1-20. Soner Alpan, Aytek. (2012). “But the Memory Remains: History, Memory and the 1923 Greco-Turkish Population Exchange”. Department of Neohellenic Research / Institute of Historical Research Volume IX. pp:1-32. Toplumsal Tarih Özel Sayı. Hirschon, Renee. (2000). Mübadele Çocukları (Sözlü tarih). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Assman, Jan. (2010). “Communicative and Cultural Memory”, A Companion to Cultural Memory Studies, (Germany: De Gruyter). Halbawchs, Maurice. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press. Hirsch, Marianne. (2012). Family Frames, photography, narrative and postmemory. USA & England: Harvard University Press. Connerton, Paul. (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev. Alaaddin Şenel, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Paul Ricoeur. (2006). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. Pierre Nora. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi. The Sharlene Nagy Hesse-Biber. (2007). Ch:3 “Selling the Body Beautiful: Food Dieting, and Recovery”, in the Cult of Thinness. Ellen Jean Samuels. (2003). “My Body, My Closet: Invisible Disability and the Limits of Coming-Out Discourse”. A Journal of Lesbian and Gay Studies 9(1):233-255. Leibelt, C. Bollinger, S. and Vierke, U. (eds.). 2022. Beauty and the Norm. Palgrave Studies in Globalization and Embodiment, Palgrave Macmillian. (related pages will be annnounced) Erdman Farrell, Amy (2011). “Fat and the Uncivilized Body.” In Fat Shame by A. Erdman Farrell. New York: New York University Press. pp. 59-81. Bozoğlu, Gönül, Kristensen and Norskov. 2021. “The phantom Mausoleum: Contemporary local heritages of a wonder of the ancient world in Bodrum, Turkey”. Sage Journals. (https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1469605321990454). Kaymak, Özgür. (2017). İstanbul’da Az(ınlık) Olmak: Gündelik Hayatta Rumlar, Yahudiler, Ermeniler. İstanbul: Libra. Adkins, Jenny. (2003). Trauma and The Politics of Memory. Cambridge University Press. (pp. 156-223). Bozoğlu, Gönül. 2020. Museums, emotions and memory culture: the politics of the past in Turkey.London and New York: Routledge. Karakaya, Yağmur, Alejandro Baer. (2019). “Such Hatred Has Never Flourished on Our Soil: The Politics of Holocaust Memory in Turkey and Spain”, Sociological Forum, Vol.34 No.3, pp.2-25. Bayar, Yeşim. (2014). “In pursuit of homogeneity: the Lausanne Conference, minorities and the Turkish nation”. The Journal of Nationalism and Etnicity, 42-1. pp: 1-20. Soner Alpan, Aytek. (2012). “But the Memory Remains: History, Memory and the 1923 Greco-Turkish Population Exchange”. Department of Neohellenic Research / Institute of Historical Research Volume IX. pp:1-32. Toplumsal Tarih Özel Sayı. Hirschon, Renee. (2000). Mübadele Çocukları (Sözlü tarih). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Assman, Jan. (2010). “Communicative and Cultural Memory”, A Companion to Cultural Memory Studies, (Germany: De Gruyter). Halbawchs, Maurice. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press. Hirsch, Marianne. (2012). Family Frames, photography, narrative and postmemory. USA & England: Harvard University Press. Connerton, Paul. (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev. Alaaddin Şenel, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Paul Ricoeur. (2006). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. Pierre Nora. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi. Esra Özyürek. (2012). Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası. 2.bs. İstanbul: İletişim. Mithat Sancar. (2014). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. 4. bs. İstanbul: İletişim. Altınay, Ayşe Gül, Petö, Adrianne. (2016). Gendered Wars, Gendered Memories: Feminist Conversations on War, Genocide and Political Violence. New York: Routledge. Amy E., Randall. (der.). (2015). Genocide and Gender in the Twentieth Century, A Comparative Survey. London & New York: Bloomsbury Academic. (related pages will be announced). Jacobs, Janet. (2016). “The Memorial at Srebrenica: Gender and the social meanings of collective memory in Bosnia-Herzegovina”, Sage Memory Studies, 1-17. Lipstadt, E. Deborah. (2019). Antisemitism Here and Now. Penguin House. Blumer, Herbert. (1958). “Race Prejudice as a Sense of Group Position”. Sage. Vol.1. No.1. N. Bali, Rıfat. (2017). Türkiye’de Holokost Tüketimi (1989-2017). Libra: İstanbul. Bahar, İzzet. (2015). Turkey and the Rescue of European Jews. Routledge. & https://www.observatoireturquie.fr/izzet-bahar-german-or-jewish-the-german-scholars-in-turkey-1933-1952/. Guttstadt, Cory. (2016). Türkiye, Yahudiler ve Holokost. 2. baskı. İletişim: İstanbul. N. Bali, Rıfat. (2017). Antisemitism and Conspiracy Theories in Turkey. Libra: Istanbul. Salim Nefes, Türkay. (2015). Online Anti-Semitisim in Turkey. Palgrave. Amy Gutman (ed). (1994). Charles Taylor “The Politics of Recognition”. İçinde Multucultiralism, Examining The Politics of Recognition. Princeton University Press. Kymlicka, Will. (2003). Multicultural Citizenship, Liberal Theory of Minority Rights. Part: 3-7-8. Oxford University Press. Eisenberg, Spinner-Halev. Part-2: Multiculturalism and feminism: no simple question, no simple answers, Susan Moller Okin. Part-2: Gender versus culture: not always a deep disagreement, Anne Phillips. Eisenberg, Spinner-Halev. Introduction. Part-1: Tolerable Liberalism. Part-12: Identity and liberal politics, the problem of minorities within minorities. Iris Marion Young. (2004). “Two concepts of Self-determination”, p.176-199. İçinde Ethnicity, Nationalism and Minority Rights, (ed.) May, Modood, Squires. Cambridge University Press. Judith Okely, “Constructing Difference: Gypsies as "Other"”, Anthropological Journal on European Cultures, 1994, Vol. 3, No. 2, pp. 55-73. Stuart Hall. Brubaker, Rogers. (2004). “Ethnicity Without Groups”. İçinde Ethnicity, Nationalism and Minority Rights, (ed.) May, Modood, Squires. p.50-78. Cambridge University Press. Smith, D. Anthony. (1988). “From Ethnie to Nation”. The Ethnic Origins of the Nation. p.153-174. Blackwell. Cornell, Stephen E., Hartmann, Douglas. (2012). Ethnicity and Race: Making Identities in a Changing World. 2nd edition. Sociology for a New Century Series. Pine Forge Press. Schaefer, Richard T. (2015). Racial and Ethnic Groups. 14th edition. Pearson. Eisenberg, Avigail, Spinner-Halev, Jeff (eds.). (2005). Minorities within Minorities: Equality, Rights and Diversity. Cambridge University Press.
Teaching MethodsLecture with expectation from students to actively participate in class discussion. Response papers and Reflection Papers will help students to take part in classroom discussion. Teamwork will be encouraged in preparation of a film/book/memoir critique and research and presentations.
Homework and Projects2 response papers, 2 reflection papers; film/book/memoir critique presentation, final research and presentation
Laboratory WorkNONE.
Computer UseYOK.
Other ActivitiesNONE.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 25
Sunum 1 % 35
Rapor Teslimi 4 % 20
TOTAL % 100
Course Administration kaymako@mef.edu.tr

Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures The University requires honesty of all its members in their academic work. Students are also expected to strictly adhere to the following rules and regulations regarding academic honesty.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 0 2 2 56
Sunum / Seminer 5 12 2 70
Total Workload 126
Total Workload/25 5.0
ECTS 5