School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||||
Course Code | EDS 339 | ||||||
Course Title in English | Computer Programming for Educators (Python) | ||||||
Course Title in Turkish | Eğitimciler için Bilgisayar Programlama (Python) | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Select | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 109 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | Basic use of computer and mathematics knowledge | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To be equipped with programming skills and knowledge that enhance and support counseling practices. | ||||||
Course Description | This undergraduate course is tailored for prospective educators and school counselors seeking to develop programming skills specifically designed to enhance educational and counseling practices. Through this course, students will explore the application of programming in educational sciences and counseling, focusing on its potential to enhance their technology and counseling skills in the digital age. Students will engage in hands-on activities and projects, learning programming languages and techniques that enable them to design and develop educational software applications. Emphasis will be placed on creating interactive and engaging learning experiences that foster problem-solving, critical thinking, and creativity among students. By the end of the course, students will possess the necessary programming expertise to create online counseling tools and resources, empowering them to facilitate dynamic and innovative counseling environments for their future clients. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) describe programming languages and tools commonly used in educational contexts 2) apply programming skills to enhance students' counseling skills to support their clients in their counseling journey; 3) utilize programming to create interactive and engaging educational resources that foster problem-solving, critical thinking, and creativity among students; 4) demonstrate skills in utilizing programming to analyze psychoeducational data and make data-driven decisions; 5) exhibit ethical and responsible use of programming in counseling, ensuring privacy, security, and inclusivity; 6) demonstrate effective communication skills in explaining programming concepts and their applications in psychoeducational contexts and; 7) increase clients' awareness of their issues, providing tailored tools in counseling. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | |||||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | |||||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | |||||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | |||||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | |||||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | |||||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | |||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | |||||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | |||||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | |||||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | |||||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | H | Ödev |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | S | Ödev |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | H | Proje |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | S | Ödev |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | N | |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | Proje |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | S | Ödev |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | S | Ödev |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | N | |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | N | |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | N |
Prepared by and Date | TUNA ÇAKAR , February 2024 |
Course Coordinator | MELİKE ACAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | PAKER DOĞU ÖZDEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to computer programming |
2) | Fundamental concepts for algorithms |
3) | Basic programming |
4) | Variables |
5) | Calculations |
6) | Conditionals |
7) | Loops |
8) | Functions |
9) | Methods |
10) | Lists |
11) | Using numpy for numeric calculations |
12) | Using pandas for data tables |
13) | Using matplotlib for data visualization |
14) | General Review |
15) | Final Project |
16) | Final Project |
Required/Recommended Readings | Python Book for Data Science, Jake VanderPlas https://jakevdp.github.io/PythonDataScienceHandbook/ | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Learning | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | - | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | yes | ||||||||||||||||||
Computer Use | The course heavily requires use of computers, thus students are expected to bring their own computers to use. | ||||||||||||||||||
Other Activities | - | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
cakart@mef.edu.tr 1. Active Participation: Student participation in every aspect of the course is essential. Active participation requires attendance, research, reading, reflection, participation in class discussions, sharing observations made in K-12 schools and classrooms, asking questions and giving feedback to students who are making presentations. 2. Attendance: Attendance in class activities is very important. Working collaboratively on projects/research/reports/presentations is an important part of a teacher/counselor's role. Class participation/collaborative produce grades will only be given to students who attend the class and work with their classmates on the projects. 3. Accommodations: Any student needing special accommodations (testing, seating, etc.) must notify the instructor within the first two weeks of class. 4. Academic Integrity: In meeting course requirements, honesty is essential and students are expected to abide by MEF policy of academic integrity, prohibiting cheating, plagiarizing, or otherwise falsifying results of any work. This applies to exams, papers, reports, and all other assignments. 5. Email Addresses: Emails assigned by the university must be used to communicate by the instructor and classmates. 6. If you miss more than 30% of the course (that is more than 12 hours), you forfeit your right to do the final project and will receive a grade of FC. Rules for attendance: The student must attend at least 70% of the classes. Statement on academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 1 | 56 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Ödevler | 5 | 5 | 0.5 | 27.5 | |||
Total Workload | 111.5 | ||||||
Total Workload/25 | 4.5 | ||||||
ECTS | 5 |