School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||||
Course Code | EDS 339 | ||||||
Course Title in English | Computer Programming for Educators (Python) | ||||||
Course Title in Turkish | Eğitimciler için Bilgisayar Programlama (Python) | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Select | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 109 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | Basic use of computer and mathematics knowledge | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To be equipped with programming skills and knowledge that enhance and support counseling practices. | ||||||
Course Description | This undergraduate course is tailored for prospective educators and school counselors seeking to develop programming skills specifically designed to enhance educational and counseling practices. Through this course, students will explore the application of programming in educational sciences and counseling, focusing on its potential to enhance their technology and counseling skills in the digital age. Students will engage in hands-on activities and projects, learning programming languages and techniques that enable them to design and develop educational software applications. Emphasis will be placed on creating interactive and engaging learning experiences that foster problem-solving, critical thinking, and creativity among students. By the end of the course, students will possess the necessary programming expertise to create online counseling tools and resources, empowering them to facilitate dynamic and innovative counseling environments for their future clients. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) describe programming languages and tools commonly used in educational contexts 2) apply programming skills to enhance students' counseling skills to support their clients in their counseling journey; 3) utilize programming to create interactive and engaging educational resources that foster problem-solving, critical thinking, and creativity among students; 4) demonstrate skills in utilizing programming to analyze psychoeducational data and make data-driven decisions; 5) exhibit ethical and responsible use of programming in counseling, ensuring privacy, security, and inclusivity; 6) demonstrate effective communication skills in explaining programming concepts and their applications in psychoeducational contexts and; 7) increase clients' awareness of their issues, providing tailored tools in counseling. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | TUNA ÇAKAR , February 2024 |
Course Coordinator | MELİKE ACAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | PAKER DOĞU ÖZDEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to computer programming |
2) | Fundamental concepts for algorithms |
3) | Basic programming |
4) | Variables |
5) | Calculations |
6) | Conditionals |
7) | Loops |
8) | Functions |
9) | Methods |
10) | Lists |
11) | Using numpy for numeric calculations |
12) | Using pandas for data tables |
13) | Using matplotlib for data visualization |
14) | General Review |
15) | Final Project |
16) | Final Project |
Required/Recommended Readings | Python Book for Data Science, Jake VanderPlas https://jakevdp.github.io/PythonDataScienceHandbook/ | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Learning | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | - | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | yes | ||||||||||||||||||
Computer Use | The course heavily requires use of computers, thus students are expected to bring their own computers to use. | ||||||||||||||||||
Other Activities | - | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
cakart@mef.edu.tr 1. Active Participation: Student participation in every aspect of the course is essential. Active participation requires attendance, research, reading, reflection, participation in class discussions, sharing observations made in K-12 schools and classrooms, asking questions and giving feedback to students who are making presentations. 2. Attendance: Attendance in class activities is very important. Working collaboratively on projects/research/reports/presentations is an important part of a teacher/counselor's role. Class participation/collaborative produce grades will only be given to students who attend the class and work with their classmates on the projects. 3. Accommodations: Any student needing special accommodations (testing, seating, etc.) must notify the instructor within the first two weeks of class. 4. Academic Integrity: In meeting course requirements, honesty is essential and students are expected to abide by MEF policy of academic integrity, prohibiting cheating, plagiarizing, or otherwise falsifying results of any work. This applies to exams, papers, reports, and all other assignments. 5. Email Addresses: Emails assigned by the university must be used to communicate by the instructor and classmates. 6. If you miss more than 30% of the course (that is more than 12 hours), you forfeit your right to do the final project and will receive a grade of FC. Rules for attendance: The student must attend at least 70% of the classes. Statement on academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 1 | 56 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Ödevler | 5 | 5 | 0.5 | 27.5 | |||
Total Workload | 111.5 | ||||||
Total Workload/25 | 4.5 | ||||||
ECTS | 5 |