School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | |||||
Course Code | ARC 122 | |||||
Course Title in English | Architectural History and Theory I | |||||
Course Title in Turkish | Mimarlık Tarihi ve Teorisi I | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Lecture | |||||
Level of Course | Başlangıç | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 66 hours per semester | |||||
Number of Credits | 3 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the basic concepts and theories in architecture in the form of a cultural context in order to create a personal point of view about the historical and theoretical themes. | |||||
Course Description | Architecture is situated in cultural contexts within which buildings and cities have been produced. These cultural contexts include built works, experiments, designs, and art. Therefore, both history and the theories in which they exist require a critical consideration in architecture. Evaluating them by using the definitions of concepts from different aspects would provide an insight about where architectural mind and thought came from. Tracing the history of architecture’s relation with the culture through experiments, built works, designs and art aim to suggest a diverse perspective for students. As well as international contexts, these works and theoretical evaluations in Turkey will be surveyed. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Mimarlığın temel kavramlarını, hem sanat hem de mimarlık alanındaki üretimler ve deneyler aracılığıyla tartışmak; 2) Bu kavramların mimarlıktaki tanımlarını, farklarını ve ortak yönlerini bilmek; 3) Mimari eserleri ve düşünceleri kapsayıcı kavramlar aracılığıyla analiz etmek; 4) Kavramların tanımlarını verimli kaynaklar olarak değerlendirmek ve mimarlık tarihini ve teorilerini farklı bakış açılarıyla tartışmak; 5) Mimarlık tarihi ve teorisindeki tasarım stratejilerini, tasarım yeteneklerini desteklemek amacıyla yorumlamak; 6) Mimarlık tarihi ve teorisi konusunda kişisel bir eleştirel duruş ve bilgi sergilemek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | , March 2022 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Doç. Dr. AYŞE HİLAL UĞURLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, Modern Mimarlık için Zemin Hazırlama |
2) | Uluslararası Sergiler / Dünya Fuarları |
3) | Art Nouveau & Art Deco |
4) | Gecekondu Evleri ve İlk Gökdelenler: New York & Chicago |
5) | Bauhaus |
6) | Konut, Toplum Planlaması ve Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları |
7) | Faşizm Mimarisi? Modern Avrupa’da Totaliter Mekânlar -1930'larda Türkiye'de Mimarlık |
8) | Gezi |
9) | Savaş Sonrası: Konut sorununa alternatifler |
10) | Pax Americana: Uluslararası Üslup – 1945-65 Alternatif Mimari Deneyler (Drop City, Arcosanti…) |
11) | Post-Modernizm: Tarihe İronik Bir Dönüş |
12) | Postmodernizm ve Eleştirel Bölgeselcilik |
13) | Dekonstrüktivizm |
14) | Değerlendirme ve Tartışma |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Required/Recommended Readings | - Walter Gropius, “Bauhaus Manifesto and Program” (1919) - Gülsüm Baydar, “Figures of wo/man in contemporary architectural discourse,” in Negotiating Domesticity: Spatial Productions of Gender in Modern Architecture, H. Heynen, G. Baydar eds., (London & NY: Routledge, 2005), 30-47. Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic, (Seattle: University of Washington Press, 2001), 56-80, 193-239. Alice T. Friedman, “Family Matters: The Schroder House, by Gerrit Rietveld and Truus Schröder,” in Women and the Making of the Modern House: A Social and Architectural History (New York: Harry N. Abrams, Inc., 1998) - William Curtis, Modern Architecture Since 1900, (Phaidon press, 1996) 241-255 & 437-451. -James Dunnett, “Le Corbusier and the city without streets,” in The Modern City Revisited, ed. Thomas Deckker (2000) -Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities (1961) - Charles Jencks – The Story of Postmodernism - Kenneth Frampton, “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance”, in The anti-aesthetic: essays on Postmodern culture, H. Foster ed., (Seattle: Bay Press, 1983), 16-30. | |||||||||||||||
Teaching Methods | As it is the introductory survey course of a series of architectural history and theory courses, this course will base on lectures. Although most class sessions will take the format of lectures, students will be always encouraged to bring their questions and doubts to initiate discussions. Also each week learners will actively participate the lectures with their group presentations of related topics. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Presentations, handouts, assignments, readings | |||||||||||||||
Laboratory Work | - | |||||||||||||||
Computer Use | Yes | |||||||||||||||
Other Activities | Excursions | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
ugurlua@mef.edu.tr 506 Student participation will be essential for the course. Attending both submissions including the Final Submission of the assignment are crucial elements in the final grade. Late submissions will not be accepted. 80% attendance is compulsory for a successful outcome. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Proje | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 3 | 6 | ||||
Final | 1 | 4 | 4 | ||||
Total Workload | 66 | ||||||
Total Workload/25 | 2.6 | ||||||
ECTS | 3 |