School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | ||||
Course Code | ARC 342 | ||||
Course Title in English | City Design | ||||
Course Title in Turkish | Kentsel Tasarım | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Orta | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 126 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
ARC 201 - Architectural Design III |
||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | none | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students and Completion of 60 ECTS | ||||
Overall Educational Objective | To familiarize oneself with historical as well as contemporary concepts of urban design | ||||
Course Description | This course provides students with an advanced knowledge about the history and theory of urban form with a specific emphasis on urban morphology. The course examines urban principles through the investigation of a variety cities’ urban history. Urban design approaches will be discussed through lectures, readings, and seminars including historical change in urban form and design. It focuses on ideas, principles and designs that have shaped the history, theory and practice of urban design. The course will highlight fundamentals of shaping and composing cities and the main elements of urbanism - the neighborhood, the block, the square, the street and the building. The course is organized in the manner that students are able to analyze urban schemes from various periods as well as apply that knowledge in urban scale projects in their studio projects. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) kentsel tarihi, teoriyi, kentsel tasarımın bina tipleri ölçeğindeki kentsel formunu ve bunların kentsel kodlar gibi düzenleyici araçlara dönüştürülmesini anlamak; 2) kentleri oluşturan ve şekillendiren temel kentleşme unsurlarını tanımlamak ve farklı bağlamlarda ve ölçeklerde çok boyutlu kentsel sorunları çözmek için en uygun yolları önermek; 3) belirli kentsel formların arkasındaki düşünce ve tasarım sürecini değerlendirmek; 4) kentsel tasarımın tarihsel kökenlerini, modern planlama ve tasarım eleştirilerini, mekân ve yer kavramlarını, kentsel sürdürülebilirlik sorunlarını ve kentsel tasarım uygulamalarını ayırt etmek; 5) kentsel tasarım ve şehir planlaması çözümleri ile sürdürülebilir kentsel büyüme ve kalkınma için gelecekteki tasarımcılar olarak, kentleşme ile ilişkili dinamik güçleri ve süreçleri eleştirel bir şekilde analiz etmek; |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | , April 2022 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi SEVİNCE BAYRAK GÖKTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Sömürgeleşme ve şehir formu |
3) | Şehirlerin Şehri |
4) | Akdeniz |
5) | Üç Dev: Londra 1 |
6) | Üç Dev: Londra 2 |
7) | Üç Dev: Paris |
8) | Üç Dev: Berlin |
9) | Üç Dev: Berlin |
10) | Kuzey Amerika 1: New York; Boston; Chicago |
11) | Kuzey Amerika 2: Kentsel Yayılma |
12) | Asya |
13) | İdeal Kent |
14) | Kentlerin Geleceği |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Required/Recommended Readings | Anderson, Stanford. On Streets. MIT Press, Cambridge, 1982 Bacon, Edmund N. Design of Ciges. New York: Penguin Books, 1976 Benevolo, Leonardo. History of the City. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1980 Benevolo, Leonardo. The Origins of Modern Town Planning. MIT Press, Cambridge, 1971 Hall, Peter. Ciges of Tomorrow. Basil Blackwell, Oxford, 1988 Hall, Thomas. Planning Europe's capital ciges: aspects of nineteenth century urban development. London ; New York : Routledge, 2010 Harvey, David. Paris, The Capital of Modernity. New York: Routledge, 2003 Jacobs, Jane. Death and Life of Great American Ciges. New York, Modern Library, 1969 Katz, Peter. The New Urbanism. New York: McGraw-Hill, c1994 Koolhas, Rem. Delirious New York. Monacelli Press, New York. 1978 Margn, Leslie; March, Lionel. Urban space and structures. London, Cambridge University Press, 1972 Morris, A E J. History of Urban Form. New York: Prengce Hall; 1994 Mumford, Lewis. The City in History. Harmondsworth, Eng. : Penguin Books, 1966 Panerai, Philippe. Urban Forms: The Death and Life of the Urban Block. Boston: Architectural Rapoport, Amos. Human Aspects of Urban Form. Pergamon Press, New York, 1977 Reps, John W. The Making of Urban America. Princeton University Press, Princeton. 1965 Rossi, Aldo. Architecture of the City. MIT Press, Cambridge, 1982. | ||||||
Teaching Methods | The course will have presentations by the instructor as well as extensive discussion by the class. The course follows the ‘Flipped classroom’ model, with all the presentations pre-recorded and available to the students prior to class. | ||||||
Homework and Projects | 6 Homeworks; Seminar | ||||||
Laboratory Work | no | ||||||
Computer Use | yes | ||||||
Other Activities | no | ||||||
Assessment Methods |
|
||||||
Course Administration |
inceoglua@mef.edu.tr 505 Attendance is essential for this course. The students are responsible of watching the presentations in advance, as well as follow the instructions in each presentation and come prepared to class. Most of the class time will be allocated to discussion of concepts, ideas, approaches as well as individual works. Thus, student participation is essential for the success of the course. Late submissions will not be accepted. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Final | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Total Workload | 126 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |