School/Faculty/Institute Faculty of Arts, Design and Architecture
Course Code ARC 342
Course Title in English City Design
Course Title in Turkish Kentsel Tasarım
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 12
Estimated Student Workload 126 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ARC 201 - Architectural Design III
Expected Prior Knowledge none
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students and Completion of 60 ECTS
Overall Educational Objective To familiarize oneself with historical as well as contemporary concepts of urban design
Course Description This course provides students with an advanced knowledge about the history and theory of urban form with a specific emphasis on urban morphology. The course examines urban principles through the investigation of a variety cities’ urban history. Urban design approaches will be discussed through lectures, readings, and seminars including historical change in urban form and design. It focuses on ideas, principles and designs that have shaped the history, theory and practice of urban design. The course will highlight fundamentals of shaping and composing cities and the main elements of urbanism - the neighborhood, the block, the square, the street and the building. The course is organized in the manner that students are able to analyze urban schemes from various periods as well as apply that knowledge in urban scale projects in their studio projects.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere kentsel tasarım ve planlama tarihi ve kuramları ile ilgili kentsel morfoloji odaklı ileri düzeyde bilgi iletmeyi amaçlar. Ders kentsel tasarım prensiplerini farklı şehirlerin tarihlerini inceleyerek tartışır. Kentsel tasarım ve planlama prensipleri ile kentsel biçim ve tasarımın tarihsel değişimi dersler, okumalar ve seminerler aracılığı ile tartışılır. Ders, kentsel tasarım tarihi, kuramı ve pratiğini değiştiren düşünce, prensip ve tasarımlara odaklanır. Ders, mahalle, yapı adası, meydan, sokak ve yapı gibi şehirleri oluşturma ve tasarlamanın temel prensiplerini ve bileşenlerini vurgular.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date İREM KORKMAZ , April 2022
Course Coordinator AKTS1
Semester Bahar
Name of Instructor Prof. Dr. ARDA İNCEOĞLU

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsAnderson, Stanford. On Streets. MIT Press, Cambridge, 1982 Bacon, Edmund N. Design of Ciges. New York: Penguin Books, 1976 Benevolo, Leonardo. History of the City. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1980 Benevolo, Leonardo. The Origins of Modern Town Planning. MIT Press, Cambridge, 1971 Hall, Peter. Ciges of Tomorrow. Basil Blackwell, Oxford, 1988 Hall, Thomas. Planning Europe's capital ciges: aspects of nineteenth century urban development. London ; New York : Routledge, 2010 Harvey, David. Paris, The Capital of Modernity. New York: Routledge, 2003 Jacobs, Jane. Death and Life of Great American Ciges. New York, Modern Library, 1969 Katz, Peter. The New Urbanism. New York: McGraw-Hill, c1994 Koolhas, Rem. Delirious New York. Monacelli Press, New York. 1978 Margn, Leslie; March, Lionel. Urban space and structures. London, Cambridge University Press, 1972 Morris, A E J. History of Urban Form. New York: Prengce Hall; 1994 Mumford, Lewis. The City in History. Harmondsworth, Eng. : Penguin Books, 1966 Panerai, Philippe. Urban Forms: The Death and Life of the Urban Block. Boston: Architectural Rapoport, Amos. Human Aspects of Urban Form. Pergamon Press, New York, 1977 Reps, John W. The Making of Urban America. Princeton University Press, Princeton. 1965 Rossi, Aldo. Architecture of the City. MIT Press, Cambridge, 1982.
Teaching MethodsThe course will have presentations by the instructor as well as extensive discussion by the class. The course follows the ‘Flipped classroom’ model, with all the presentations pre-recorded and available to the students prior to class.
Homework and Projects6 Homeworks; Seminar
Laboratory Workno
Computer Useyes
Other Activitiesno
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration inceoglua@mef.edu.tr
505
Attendance is essential for this course. The students are responsible of watching the presentations in advance, as well as follow the instructions in each presentation and come prepared to class. Most of the class time will be allocated to discussion of concepts, ideas, approaches as well as individual works. Thus, student participation is essential for the success of the course. Late submissions will not be accepted. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Proje 2 6 2 16
Final 1 25 1 26
Total Workload 126
Total Workload/25 5.0
ECTS 5