School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | HUK 562 | ||||
Course Title in English | Protection of Property in the Context of Environmental Rights | ||||
Course Title in Turkish | Çevre Hakkı Bağlamında Mülkiyetin Korunması | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | Select | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 140 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | - | ||||
Registration Restrictions | Graduate Students Only | ||||
Overall Educational Objective | To learn the relationship between environmental problems that have become a global problem and property rights. | ||||
Course Description | Attempts to limitless consumption of the world's limited resources by humans have led to global problems. These problems have reached a level that exceeds the dimensions of classical property law and the regulations regarding environmental rights regulated in constitutions. This has led to new legal, social and political problems related to the protection of property rights, as well as insurmountable legal, social and political problems such as global warming, climate change, deterioration of ecological balance, and decrease in water and energy resources. On the one hand, trying to combat these growing problems globally, on the other hand, the necessity of protecting the right to a sustainable environment in a balanced environment and using the property right in harmony with social benefit has led to the emergence of a multidisciplinary field that brings together lawyers, international relations experts, economists and sociologists.The aim of this course is to seek ways and solutions to solve the difficult problems explained above with people operating in all these different fields. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Mülkiyet hakkının ne olduğunu bilir. 2) Mülkiyet hakkı ve çevre sorunları arasında ilişki kurar. 3) Mülkiyet hakkı ve çevre sorunlarına multidisipliner bir bakış açışıyla yaklaşır. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) | |||
2) | |||
3) | |||
4) | |||
5) | |||
6) | |||
7) | |||
8) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | H | Ödev,Derse Katılım,Sunum | |
2) | H | Derse Katılım,Sunum | |
3) | H | Derse Katılım,Sunum | |
4) | H | Derse Katılım | |
5) | S | Derse Katılım | |
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | , February 2024 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | Mülkiyet Hakkı Kavramı |
2) | Anayasal ve Yasal Mevzuatlarda Mülkiyet Hakkının Düzenlenmesi ve Kullanılmasına İlişkin Sınırlar |
3) | Mülkiyet Hakkı ve “Sürdürülebilir, Dengeli Bir Çevre” Kavramı |
4) | İmar Kanunlarından Kaynaklanan (Örnek m. 18) Sınırlamalar |
5) | Kamulaştırma Kavramı ve Mülkiyet |
6) | Kamulaştırma ve Mülkiyet Hakkı; Ulusal ve Uluslararası İçtihatlar |
7) | Kamulaştırma ve Mülkiyet Hakkı; Ulusal ve Uluslararası İçtihatlar |
8) | Mülkiyet Hakkı ve İmar Yasakları Kavramı |
9) | Mülkiyet Hakkı ve Özel ve Aile Hayatına Saygı İlkesi |
10) | Mülkiyet Hakkı ve Özel ve Aile Hayatına Saygı İlkesi |
11) | AİHS Ek Protokol 1 Madde 1 Kapsamında Çevre Hakkı |
12) | Yaşama Hakkı ve Ekolojik Sistemin Korunması |
13) | Kent Hakkı Kavramı ve Mülkiyet Hakkı İlişkisi |
14) | Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Tartışma |
15) | Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Tartışma |
15) | Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Tartışma |
Required/Recommended Readings | - Mahmut Boynudelik, Ekolojik Anayasa, Yeni İnsan Yayınevi, 2011 - Fritjof Capra, Ugo Mattei, Hukukun Ekolojisi: Doğa ve Toplumla Uyumlu Bir Hukuk Sistemine Doğru, Koç Üniversitesi Yayınları, 2017 - https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/fs_environment_eng Environment and the European Convention on Human Rights - M. Yunus Bilgili, Anayasal Bir Hak Olarak Çevre Hakkı, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2): 563-584. - Serkan Köybaşı, İklim Değişikliğine Karşı Yeşil Anayasalcılık, On iki Levha Yayınları, 2023 | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lecture, reading of course materials, homework presentations on key concepts and decisions | |||||||||||||||
Homework and Projects | ||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
batums@mef.edu.tr Derse haftalık okumaların yapılarak gelinmesi beklenilmektedir. Ödevler hazırlanırken akademik yazım kurallarına dikkat edilmesi gerekmektedir. Derste kayıt almak yasaktır. Etik kurallara aykırılık ve intihale müsamaha gösterilmez ve bu durumların tespiti halinde öğrenci dersten başarısız olur. Ayrıca durum Enstitü’ye bildirilir. Kopya çekmek veya çektirmek ve intihal yapmak 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanunu'nun 54. Maddesi’ne tabi olacaktır. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Ödevler | 1 | 14 | 14 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 14 | 2 | 16 | |||
Total Workload | 140 | ||||||
Total Workload/25 | 5.6 | ||||||
ECTS | 6 |