School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 465 | ||||
Course Title in English | Readings and Research in Developmental Psychology V | ||||
Course Title in Turkish | Gelişim Psikolojisinde Okuma ve Araştırma V | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Exercise,Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Select | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 187 hours per semester | ||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
PSYC 205 - Research Methods I |
||||
Expected Prior Knowledge | Research Methods in Psychology | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn to understand and critically assess different theories of moral development, comprehend and critique the scientific literature on this matter, and analyze and evaluate published literature based on this scientific understanding. | ||||
Course Description | This course is an advanced course on readings and research in moral development. The main aim of the course is to increase experience in research methodology while discussing moral developmental theories and research. The module will build knowledge on what is viewed as moral and different theoretical frameworks of moral development. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, ahlaki gelişim üzerine okumalar ve araştırmalarla ilgili ileri düzey bir derstir. Dersin ana amacı, ahlaki gelişim teorileri ve araştırmaları tartışılırken araştırma metodolojisi konusunda deneyim kazandırmaktır. Bu modül, ahlaki olarak neyin kabul edildiğine ve ahlaki gelişimin farklı teorik çerçevelerine dair bilgi birikimi oluşturacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) know theories in moral development literature. 2) understand and critique empirical articles published in journals and book 3) synthesize material and apply key concepts. 4) Write and present a proposal |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Exam |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Lab |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Lab |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Exam |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Exam |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Exam |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | H | Lab |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam |
Prepared by and Date | MELİKE ACAR , October 2024 |
Course Coordinator | MELİKE ACAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Hafta | Konu |
1) | Introduction and Course Overview |
2) | Social Domain Theory |
3) | The development of sociomoral emotions and moral reasoning |
4) | Theory of mind and moral development |
5) | Early moral development |
6) | Perceptions of parenting and moral development |
7) | Moral lives across cultures |
8) | Moral development and religion |
9) | Lying |
9) | Lying |
9) | Lying |
9) | Lying |
9) | Lying |
10) | Morality and intergroup conflicts |
11) | Social inequalities and morality |
12) | Data coding and analysis |
13) | Data coding and analysis |
14) | Proposal presentations |
14) | Proposal presentations |
Required/Recommended Readings | Killen, M.& Smetana, J. (2014). Handbook of Moral Development. 2nd Edition. APA Press | ||||||
Teaching Methods | |||||||
Homework and Projects | Weekly Questions to Reading (15%). Each week, a required chapter is assigned. Before you come to the class, you must carefully read the chapter and write two questions on the blackboard. The deadline for posting your questions is Sunday midnight. The first draft of your proposals: (15%). As an outcome of this course, you should propose a research study about social and moral development. The first draft of your proposals is expected to be two pages long (1000 words). It should include the context and need for studying the topic, the participants to be studied, and the potential research design that would address the problem. The statement of the problem will draw on at least three academic research articles. You are expected to propose the topic for your final paper, a research proposal (see final paper below). Research article presentation (20 %): You are expected to present the research article assigned for the particular week in the class with a group of 3 people. Final proposal: Final research proposal (40 %) Your research proposal should include the following: 1) an explanation of the “problem” to be studied; 2) your research questions; 3) a review of the literature that contextualizes the “problem” and identifies gaps in the literature your study hopes to fill in; 4) the ontological, epistemological, and methodological lenses and frames you are bringing to your research; 5) explanation of your choice of location, participants, etc. and the methods to be applied in your study 6) Ways of gaining access to your research site and participants, your role as a researcher, how are you going to deal with ethical and power issues about your study. | ||||||
Laboratory Work | |||||||
Computer Use | |||||||
Other Activities | |||||||
Assessment Methods |
|
||||||
Course Administration |
acarmel@mef.edu.tr Melike Acar |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 4 | 126 | ||
Sunum / Seminer | 2 | 14 | 5 | 4 | 46 | ||
Proje | 1 | 12 | 3 | 15 | |||
Total Workload | 187 | ||||||
Total Workload/25 | 7.5 | ||||||
ECTS | 7.5 |