School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 344
Course Title in English Political Parties in Turkey
Course Title in Turkish Türkiye’de Siyasi Partiler
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 135 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To understand the impact and the legacy of political parties in Turkey on the political system, state-society relations, and ideological reproduction.
Course Description This course aims to trace the trajectory of party politics in Turkey from the transition to multiparty politics up until today. It will examine the origins, social bases, ideologies, and organizational structures of the major political parties in Turkey and will also discuss the particular linkages Turkish political parties have established with their voters.
Course Description in Turkish Bu ders, Türkiye'de parti siyasetinin çok partili siyasete geçişten günümüze kadarki serüvenini izlemeyi amaçlamaktadır. Türkiye'deki önde gelen siyasi partilerin kökenleri, sosyal temelleri, ideolojileri ve örgütsel yapıları incelenecek ve ayrıca Türk siyasi partilerinin seçmenleriyle kurdukları bağları tartışacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) xxx
2) xxx
3) xxx
4) xxx
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date BEGÜM UZUN TAŞKIN , September 2024
Course Coordinator BEGÜM UZUN TAŞKIN
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BEGÜM UZUN TAŞKIN

Course Contents

Hafta Konu
1) xxx
2) xxx
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended Readings Lipset, Seymour M., and Stein Rokkan. 1967. “Cleavage Structures, Party Systems, and Voter Alignments: An Introduction.” In Party Systems and Voter Alignments: Cross- National Sartori, Giovanni. 1990 [1976]. “A Typology of Party Systems.” In The West European Party System, ed. P. Mair. New York: Oxford University Press. Perspectives, edited by Seymour M. Lipset and Stein Rokkan, 1–64. New York: The Free Press. Zürcher, Erik J. 2004. Turkey: A Modern History. London; New York: I.B. Tauris, pp. 133-206. Sunar, Ilkay. 1990. “Populism and Patronage: The Demokrat Party and Its Legacy in Turkey”. Il Politico, Vol. 55, No. 4 (156), pp. 745-757. Doğan, Erkan. 2010. “Parliamentary Experience of the Turkish Labor Party: 1965–1969”. Turkish Studies 11(3): 313-328. Bora, Tanıl. 2017. “Ortanın Solu, Sosyal Demokrasi ve CHP”. In Tanıl Bora Cereyanlar (pp.574-587). İstanbul:İletişim Yayınları. Levi, Avner. 1991. “The Justice Party, 1961-1980”. In In Metin Heper and Jacob M. Landau (eds) Political Parties and Democracy in Turkey (pp. 134-151). London:I.B.Tauris. Landau, Jacob M. 1982. “The Nationalist Action Party in Turkey”. Journal of Contemporary History 17(4):587-606. Ergüder, Ü.1991. “The Motherland Party, 1983-1989”. In Metin Heper and Jacob M. Landau (eds) Political Parties and Democracy in Turkey (pp.152-169). London:I. B. Tauris. Cizre, Ü. 2002. “From Ruler to Pariah: The Life and Times of the True Path Party”. Turkish Studies, 3(1), 82-101. Mango, A. 1991. “The Social Democratic Populist Party, 1983-1989”. In Metin Heper and Jacob M. Landau (eds) Political Parties and Democracy in Turkey (pp.170-187). London:I. B. Tauris. Kınıklıoğlu, S. 2002. “The Democratic Left Party: Kapıkulu Politics Par Excellence”. In Barry Rubin and Metin Heper (eds). Political Parties in Turkey (pp.4-24). London: Frank Cass. Cizre-Sakallioglu,U. and M.Cinar 2003. “Turkey 2002:Kemalism, Islamism, and Politics in the Light of 28 February Process”. The South Atlantic Quarterly, 102(2&3), 309-322. Çarkoğlu, A. 2012. “Economic Evaluations vs. Ideology: Diagnosing the Sources of Electoral Change in Turkey, 2002–2011.” Electoral Studies 31 (2): 513–21. Çınar, M. 2013. “Explaining the Popular Appeal and Durability of the Justice and Development Party in Turkey”. In Elise Massicard and Nicole Watts (eds) Negotiating Political Power in Turkey (pp.37-54). London, New York: Routledge. Akkoyunlu K. and K.Öktem. 2016. “Existential insecurity and the making of a weak authoritarian regime in Turkey”. Southeast European and Black Sea Studies, 16(4),505- 527. Selçuk, O., & Hekimci, D. 2020 . The rise of the democracy–authoritarianism cleavage and opposition coordination in Turkey (2014–2019). Democratization, 1-19.
Teaching MethodsFlipped Classroom methods such as pre-class videos, group discussions, quizzes, and presentations.
Homework and ProjectsFinal project and project presentation
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Küçük Sınavlar 2 % 25
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration taskinbe@mef.edu.tr

Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make-up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Sunum / Seminer 1 11 1 12
Küçük Sınavlar 2 14 1 30
Ara Sınavlar 1 21 2 23
Total Workload 135
Total Workload/25 5.4
ECTS 5