School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | EE 481 | |||||
Course Title in English | Fundamentals of Power Systems | |||||
Course Title in Turkish | Güç Sistemlerinin Temelleri | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Select | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 150 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
EE 201 - Circuit Analysis I MATH 211 - Linear Algebra |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in calculus, linear algebra and circuit theorems for AC systems is expected. | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | Upon successful completion of the course, the student is expected to be able to: 1. Compute transmission line parameters and develop and apply short-line, medium-length line and long-line models; 2. Describe the structure and model for synchronous machines and transformers; 3. Employ per-unit system in the analysis of three phase circuits; 4. Explain and derive symmetrical component transformation and construct sequence equivalent circuits of a power system; 5. Compute and analyze power flows; 6. Compute and analyze symmetrical and unsymmetrical faults in a power system. | |||||
Course Description | Basic structure of electrical power systems. Modeling of transmission lines, transformers and generators. Per unit representation of power systems. Bus admittance modeling, Load flow analysis, Symmetrical three-phase faults. Symmetrical components. Unsymmetrical faults |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) İletim hattı parametrelerini hesaplar ve kısa hat, orta uzunlukta hat ve uzun hat modellerini geliştirir ve uygular; 2) Senkron makineler ve transformatörlerin yapısını ve modelini açıklar; 3) Üç fazlı devrelerin analizinde birim-başına sistemini kullanır; 4) Simetrik bileşen dönüşümünü açıklar ve türetir, bir güç sisteminin dizi eşdeğer devrelerini oluşturur; 5) Güç akışlarını hesaplar ve analiz eder; 6) Bir güç sistemindeki simetrik ve asimetrik arızaları hesaplar ve analiz eder. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Proje |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Sınav,Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | AYŞEN BASA ARSOY , August 2023 |
Course Coordinator | EGEMEN BİLGİN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. AYŞEN BASA ARSOY |
Hafta | Konu |
1) | Güç Sistemlerinin Temel Yapısı |
2) | Tek Fazlı ve Dengeli Üç Fazlı Sistemlerde Temel Prensipler |
3) | İletim Hattı Parametreleri |
4) | İletim Hatlarının Gerilim ve Akım İlişkileri |
5) | İletim Hattı Performansı |
6) | Transformatörlerin Gerilim ve Akım İlişkileri |
7) | Senkron Jeneratörlerin Gerilim ve Akım İlişkileri |
8) | Birim Başına Sistem Gösterimi |
9) | Bus Admittans Matrisi Modellemesi |
10) | Güç Akışı Analizi |
11) | Güç Akışı Analizi |
12) | Dengeli Hata Analizi |
13) | Simetrik Bileşenler ve Dizi Ağları |
14) | Dengesiz Hata Analizi |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | H. Saadat, . "Power System Analysis", PSA Publishing, 2011 J.D. Glover, M. Sarma,T.J. Overbye "Power Systems Analysis and Design", PWS., 2012. Arthur R. Bergen, Vijay Vittal, “Power System Analysis”, Prentice-Hall, Inc., 2. Edition, 2000. William D. Stevenson, Jr. "Elements of Power System Analysis", McGraw-Hill, Inc., 1985. John J. Grainger, William D. Stevenson, Jr., “Power System Analysis”, McGraw-Hill International Editions, Inc., 1994. N. Mohan, First Course on Power Systems, 2006 S.A. Nasar, "Electric Power Sytems”, 1990 | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique. Online courses in case of physical factors (pandemic distance education requirement or frustrating factors etc.). | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | A computer aided project for power flow and short circuit analysis. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||||||||
Computer Use | A power system analysis software and/or numerical methods may be introduced. Students may be required to use the software for their assigned project | ||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
Rules for attendance: MEF University Undergraduate Rules and Regulations Art. 24 Missing a midterm: A make-up exam may be given if proper documents of excuse are presented. Missing a final: University regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: Law on Higher Education Art. 54 Academic Dishonesty and Plagiarism: Law on Higher Education Art. 54 |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 3 | 18 | |||
Final | 1 | 16 | 3 | 19 | |||
Total Workload | 150 | ||||||
Total Workload/25 | 6.0 | ||||||
ECTS | 6 |