School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
FLM 301 |
Course Title in English |
Fluid Mechanics |
Course Title in Turkish |
Akışkanlar Mekaniği |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: none |
Lab: none |
Other: none |
|
Estimated Student Workload |
149 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
PHYS 103 - Physics I
|
Co-requisites |
MATH 213 - Differential Equations
|
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in ordinary and partial differential equations, and in general mechanics / fundamental principles of kinematics is expected.
PHYS 103 Physics I and MATH 213 Differential Equations (co-requisite) |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To acquire a basic knowledge and understanding of important fluid properties and concepts of fluid flow to develop skills in solving engineering problems involving fluid both in static and flowing conditions, through the application of integral and differential approaches. |
Course Description |
This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of fluid mechanics. The following topics are covered: Basic definitions, Fluid kinematics, Fluid statics, Manometers and measurement of pressure, Hydrostatic forces on plane and curved surfaces, Rigid body motion, Integral form of conservation equations, Control volume and system concepts, Bernoulli equation, Differential Analysis of Fluid Flow, Navier-Stokes equations and applications, Dimensional analysis and similitude, Viscous Flows in Pipes, External Flows. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Manometreler ve batmış yüzeylerle ilgili temel hidrostatik problemleri çözer;
2) Bir akışkan akışının nesnelerle etkileşimi nedeniyle oluşan itme ve tepki kuvvetlerini, kontrol hacmi için kütle ve momentum korunumu kavramlarını kullanarak hesaplar;
3) Bernoulli denklemini uygulayarak problemler çözer;
4) Differansiyel analiz kullanarak basit viskoz akış çözümleri bulur;
5) Akışkan mekaniği problemleri için boyutsal analiz yapar;
6) Borulardaki ve dış akışlardaki laminar ve türbülanslı sınır tabakalarının temel bilgisine sahip olduğunu gösterir.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
N |
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
N |
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
N |
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
N |
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
N |
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
N |
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
H |
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
H |
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
H |
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
H |
|
Prepared by and Date |
MEHMET FEVZİ ÜNAL , September 2020 |
Course Coordinator |
MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
*STAFF* *STAFF* |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Akışkanın Kavramı ve Özellikleri, Temel Akış Analizi |
2) |
Yüzeylerdeki Hidrostatik Kuvvetler, Manometre, Süzülme
|
3) |
Euler ve Lagrange Akış Tanımlamaları |
4) |
Hız Alanları, Akış Çizgileri |
5) |
Kontrol Hacmi Analizi: Kütle ve Doğrusal Momentumun Korunumu
|
6) |
Bernoulli Denklemi |
7) |
Diferansiyel Analiz: Akım Fonksiyonu. Navier-Stokes Denklemleri |
8) |
Diferansiyel Analiz: Basit Viskoz Akış Çözümleri |
9) |
Boyut Analizi ve Benzerlik: Buckingham Pi Teoremi |
10) |
Boyut Analizi ve Benzerlik: Boyutsuz Gruplar. Modelleme |
11) |
Borulardaki Akış: Giriş Bölgesi. Tam Gelişmiş Akış |
12) |
Borulardaki Akış: Laminar ve Türbülanslı Akış. Kayıplar
|
13) |
Dış Akışlar: Laminar ve Türbülanslı Sınır Tabakaları
|
14) |
Dış Akışlar: Geçiş Akışı. Ayrılma. Sürükleme |
15) |
Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
|
16) |
Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Cengel, Fluid Mechanics, Fundamentals and Applications, 4th edition (SI units), 2019
|
Teaching Methods | “Flipped Classroom” as an active learning technique and contact hours |
Homework and Projects | Homework |
Laboratory Work | none |
Computer Use | Getting information and simulations |
Other Activities | none |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Küçük Sınavlar |
8 |
% 30 |
Ödev |
4 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
unalf@mef.edu.tr
0 212 395 36 05
Instructor’s office and phone number: Köşk, 0 212 395 36 05
office hours: Tuesday, Thursday 14.00-15.00
email address: unalf@mef.edu.tr
Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required.
Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade which is equal to the average of all of the other quizzes. No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations.
Statement on plagiarism: YÖK Regulations.
|