School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code IE 441
Course Title in English Game Theory and Strategy
Course Title in Turkish Oyun Teorisi ve Strateji
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture,Ters-yüz öğrenme
Level of Course Orta
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 154 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I
MATH 116 - Calculus II
MATH 211 - Linear Algebra
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Calculus, linear algebra, and probability theory
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To understand the basic concepts and techniques of game theory, develop strategic thinking, and apply game theory to real-life situations.
Course Description Game theory can be defined as the science of rational behavior in interactive situations. It uses mathematical tools to analyze conflicts and cooperation among rational decision-makers. This course covers the main principles of game theory and its applications to several fields, such as business, economics, and political science.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Oyun teorisi kullanarak modeller oluşturur
2) Oyunları çözmek için uygun yöntemleri seçer
3) Her oyuncu için mevcut stratejileri analiz eder
4) Oyun teorisini gerçek hayattaki durumlara uygular
5) Etkili sözlü, yazılı ve görsel iletişimler düzenler ve iletir
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Prepared by and Date PERAL TOKTAŞ PALUT , January 2025
Course Coordinator PERAL TOKTAŞ PALUT
Semester Spring
Name of Instructor Doç. Dr. PERAL TOKTAŞ PALUT

Course Contents

Hafta Konu
1) Oyun Teorisine Giriş
2) Stratejik Form Oyunlar
3) Stratejik Form Oyunlar
4) Stratejik Form Oyunlar
5) Stratejik Form Oyunlar
6) Mükemmel Bilgiye Dayalı Geniş Form Oyunlar
7) Mükemmel Olmayan Bilgiye Dayalı Geniş Form Oyunlar
8) Mükemmel Olmayan Bilgiye Dayalı Geniş Form Oyunlar
9) Tekrarlı Oyunlar
10) Tekrarlı Oyunlar
11) Tam Olmayan Bilgiye Dayalı Stratejik Form Oyunlar
12) Tam Olmayan Bilgiye Dayalı Geniş Form Oyunlar
13) Tam Olmayan Bilgiye Dayalı Geniş Form Oyunlar
14) Dönem Projesi Sunumu
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired: ● Harrington Jr., J. E., 2015. Games, Strategies, and Decision Making. Second Edition, Worth Publishers. Recommended: ● Osborne, M. J., 2003. An Introduction to Game Theory. First Edition, Oxford University Press. ● Fudenberg, D. and Tirole, J., 1991. Game Theory. First Edition, MIT Press. ● Gibbons, R., 1992. Game Theory for Applied Economists. First Edition, Princeton University Press. ● Dixit, A., Skeath, S., and McAdams, D., 2021. Games of Strategy. Fifth Edition, W. W. Norton & Company.
Teaching MethodsLectures/Flipped classroom/Term project
Homework and ProjectsA term project will be given to model, solve, test, and critically analyze a real-life problem using game theory.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 2 % 20
Projeler 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration palutp@mef.edu.tr

Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Term project: The term project integrates game theoretical concepts discussed in class with a practical problem-solving approach. Students will engage in teams to model, solve, test, and critically analyze a real-life problem using game theory. Missing quizzes: There will be no make-up for missed quizzes. Missing the midterm exam: If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given a zero (0) on the exam. Otherwise, a make-up exam will be given if proper excuse documents are presented in five workdays. A make-up exam may be granted for the death of first and second-degree relatives, bankruptcy, detention, surgery, a health report lasting two or more days, and compelling reasons. Additional documents may be requested from the student during the evaluation. Participation in job interviews, employer events, weddings, vacations, and similar occasions will not be considered valid reasons for being absent. There will be no excuse for the make-up exam. Missing the term project: There will be no make-up for missed term project. Eligibility to take the final exam: Students are required to get at least 40/100 from the term project to take the final exam. Missing the final exam: Due to faculty regulations. Rules for attendance: According to YÖK regulations, students are required to attend at least 70% of the lectures. Students are responsible for the announcements made in class. Formal use of e-mails: The course instructor assumes that any information sent via e-mail will be received in 24 hours unless a system problem occurs. Inappropriate conduct, academic dishonesty and plagiarism are subject to Law on Higher Education Article 54.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Proje 1 25 3 28
Küçük Sınavlar 2 5 1 12
Ara Sınavlar 1 15 2 17
Final 1 25 2 27
Total Workload 154
Total Workload/25 6.2
ECTS 6