School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | CHEM 101 | ||||
Course Title in English | General Chemistry | ||||
Course Title in Turkish | Genel Kimya | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 102 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | Having completed this course, a student will be able to know the basic principles of chemistry, integrate these principles to everyday observations, acquire chemical knowledge to form a basis for the engineering applications, apply scientific method to solve problems, have increased awareness in environmental issues. | ||||
Course Description | This course covers the fundamental chemistry topics, including a brief introduction to atoms, elements, atomic theories and contemporary atomic theory. Periodic table, chemical compounds, chemical reactions, gases, thermochemistry, chemical bonding, liquids, solids, chemical equilibrium, acids and bases will be covered within this course. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Atomların elektronik yapısı ve periyodik tablodaki elementlerin özellikleri konusunda bilgi gösterir; 2) Kimyasal bileşenleri adlandırır, kimyasal denklemleri dengeler ve kimyasal reaksiyonlarda stoichiometry kullanarak hesaplamalar yapar; 3) Termodinamik, konsantrasyon, kimyasal denge ve asit-baz kavramları üzerine problemleri çözer; 4) Moleküllerin 3D yapısını, katıların kristal yapısını, sıvıların ve katıların özelliklerini belirler ve bağ türleri arasında ayrım yapar. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | MEHMET FEVZİ ÜNAL , |
Course Coordinator | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. SERMİN ÖRNEKTEKİN |
Hafta | Konu |
1) | Madde ve Özellikleri, Atom Teorisi |
2) | Atomun Elektronik Yapısı, Periyodik Tablo |
3) | Kimyasal Bileşikler, Kimyasal Reaksiyonlar |
4) | Sulu Çözeltilerde Reaksiyonlar |
5) | Gazlar |
6) | Problem Oturumu |
7) | Termokimya |
8) | Termokimya |
9) | Kimyasal Bağlanma – I |
10) | Kimyasal Bağlanma – II |
11) | Problem Oturumu |
12) | Sıvılar, Katılar ve Moleküler Etkileşimler |
13) | Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri |
14) | Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Chemistry, Raymond Chang, McGraw Hill, 2016. Any general chemistry book can be used as complimentary source. | ||||||
Teaching Methods | As an active learning method Flipped Classroom will be used. | ||||||
Homework and Projects | |||||||
Laboratory Work | |||||||
Computer Use | |||||||
Other Activities | |||||||
Assessment Methods |
|
||||||
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: A Block 3rd floor office hours: email address: Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing a midterm: One make-up exam will be given at the end of the semester for those who miss an exam due to a legitimate excuse accepted by the instructor. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 2 | 6 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 102 | ||||||
Total Workload/25 | 4.1 | ||||||
ECTS | 5 |