COMP 304 Operating SystemsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İnşaat Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu COMP 304
Ders Adı İngilizce Operating Systems
Ders Adı Türkçe İşletim Sistemleri
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: None Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 144.5 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Veri Yapıları ve Algoritmalar, Sistem Programlama
Kayıt Kısıtlamaları Only Undergraduate Students
Genel Eğitim Hedefi Dersin amacı, öğrencilere işletim sistemlerinin temellerini, tasarım sorunlarını, algoritmaları ve yapıları öğretmektir. Programlama projeleri, temel kavramları destekleyecek deneyim sağlamayı amaçlar.
Ders Açıklaması Bu derste; İşletim Sistemlerinin temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Giriş, tarihçe. Proses kavramı, eşzamanlı prosesler ve karşılıklı dışlama. Proses yönetimi ve iş sıralama yöntemleri. Ölümcül kilitlenme ve önleme algoritmaları. Bellek yönetimi: segmantasyon, sayfalama ve ilgili yöntemler. Görüntü bellek. Giriş/Çıkış işlemleri. Dosya sistemleri. Unix işletim sistemi ve diğer örnek sistemler.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İşlem yönetiminin ve iletişiminin temel kavramlarını kavramak
2) İşlemler arası iletişim tekniklerini anlama ve işlem senkronizasyonunda olasılık uygulama becerisini gösterme
3) İşletim sistemlerinde bellek yönetimi, dosya yönetimi, giriş ve çıkış işlemlerini kavrama
4) Unix işletim sistemi çağrılarını uygulama
5) İşletim sistemi prensiplerini kullanarak bilişim problemlerini çözme
6) Bir araştırma makalesi konusu belirlemek için ekip olarak çalışma
7) Bir araştırma makalesini izleyiciler önünde sunma
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi H Derse Katılım
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi S Sunum
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi S Sunum
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Hazırlayan ve Tarih ŞENİZ DEMİR , November 2024
Ders Koordinatörü ŞENİZ DEMİR
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş
2) İşletim Sistemleri: Temel Kavramlar, Sınıflandırma, Tarihçe
3) İşlem Yönetimi, Zaman Paylaşımı, Bağlam Değiştirme, UNIX'te Süreç Yönetimi
4) İş Parçacıkları, İş Parçacığı Yönetimi, UNIX'te İş Parçacığı Yönetimi
5) İşlemler Arası İletişim (IPC) ve Senkronizasyon, Semaforlar, UNIX'te Semaforlar
6) Eşzamanlı İşlemlerle İlgili Klasik Problemler
7) İşlem İletişimi
8) Kilitlenme, Tespit ve Kaçınma, UNIX'te Paylaşımlı Bellek
9) İşlem Zamanlama Algoritmaları, UNIX'te İşlem Zamanlama
10) Kilitlenme ve Zamanlama Üzerine Sınıf Çalışması
11) Bellek Yönetimi, Segmentasyon, Sayfalama
12) Bellek Tahsisi, Sanal Bellek Yönetimi
13) Dosya Sistemleri ve Yönetimi, UNIX Dosya Sistemi
14) Girdi / Çıktı Yönetimi
15) Final Sınavı/Projesi/Sunumu
16) Final Sınavı/Projesi/Sunumu
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarModern Operating Systems, Andrew Tanenbaum, Prentice Hall, 2007 Design Of The Unix Operating System, Maurice J. Bach, Prentice Hall, 1986. Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Greg Gagne, Wiley, 2012.
Öğretme TeknikleriTersyüz Öğrenme
Ödev ve ProjelerDers içi aktiviteler ve proje
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıSınıf içi aktivite ve proje için
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 5 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 70
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi demirse@mef.edu.tr
535
Öğretim Üyesinin ofisi ve telefon numarası, ofis saatleri, e-posta adresi: Ofis: 5. Kat, 535 E-posta adresi: demirse@mef.edu.tr Ara sınava katılamama Ara sınavda bulunmanız beklenmektedir ve bu tarihlere göre seyahat planlamanızı yapmanız gerekmektedir. Tıbbi acil durumlar, doktor raporu ile belgelendiği takdirde hariç tutulur. Sınav günü sağlık merkezinde muayene edildiğinize dair bir rapor, sağlık nedeniyle sınava katılamama durumunu belgelemek için yeterli değildir. Rapor, sınava giremediğinizi belirtmelidir. Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, bir telafi ara sınavı yapılacaktır. Diğer durumlarda sınavdan sıfır (0) alırsınız. İş görüşmeleri, işveren etkinlikleri, düğünler, tatiller vb. mazeret sayılmamaktadır. Ders içi uygulamalara katılamama: Sadece uygun tıbbi mazeret belgeleri sağlandığı takdirde, bir ders içi uygulama için telafi yapılacaktır. Diğer durumlarda sıfır (0) alırsınız. İş görüşmeleri, işveren etkinlikleri, düğünler, tatiller vb. mazeret sayılmamaktadır. Final sınavına girme hakkı: Final sınavı yoktur. Finale katılamama: Final sınavı yoktur.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Sunum / Seminer 2 10 3 26
Küçük Sınavlar 5 2 0.5 12.5
Ara Sınavlar 2 15 3 36
Toplam İş Yükü 144.5
Toplam İş Yükü/25 5.8
AKTS 6