School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
ECON 112 |
Course Title in English |
Economics for Engineering |
Course Title in Turkish |
Mühendislik için Ekonomi |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Lecture |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 2 |
Recitation: - |
Lab: - |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
126 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Registration Restrictions |
None |
Overall Educational Objective |
To learn the economic system and obtain profound skills to analyze
economic situations which are relevant for an engineer’s professional practice.
|
Course Description |
The course introduces to basic concepts of economics. The course content begins with the analyses of market mechanisms, which are perceived as the elementary organization form of the economy. Subsequently, the role of governmental policies and regularizations are incorporated into the analyses. Firm behavior and the organization of the industry are described in further details. Long-run and short-run dynamics of macroeconomic variables are investigated. The analyzed theoretical concepts are critically reviewed by the help of empirical data. The course ends with applications of presented methods on selected special topics.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Ekonominin temel organizasyon biçimi olarak algılanan pazar mekanizmalarını analiz etmek
2) Devlet politikalarının ve düzenlemelerin rolünü analizlere dahil etmek
3) Firma davranışını ve sanayinin organizasyonunu tanımlamak
4) Ekonomik politikanın hem potansiyelini hem de sınırlarını daha iyi anlamak için araçlar kullanmak
5) Ekonomik durumları analiz etmek için temel hesaplamalar yapmak üzere bilgisayar yazılımlarını kullanmak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
|
|
|
|
|
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
|
|
|
|
|
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
|
|
|
|
|
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
|
|
|
|
|
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
|
|
|
|
|
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
N |
|
2) |
Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
N |
|
3) |
Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
N |
|
4) |
Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
H |
Sınav
|
5) |
Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
N |
|
6) |
Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
N |
|
7) |
Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N |
|
Prepared by and Date |
UTKU KOÇ , December 2018 |
Course Coordinator |
MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. MURAT DONDURAN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Giriş ve İlkeler |
2) |
Ticaret ve Pazar Mekanizmaları
|
3) |
Esneklik, Pazar Mekanizmaları ve Hükümet Politikaları
|
4) |
Pazarlar ve Refah |
5) |
Kamu Sektörünün Ekonomisi
|
6) |
Firma Davranışı ve Sanayi Organizasyonu
i |
7) |
Ekonomi ve Bilgi |
8) |
Veri ve Ampirik Kanıt
|
9) |
Üretim, Büyüme, Tasarruf ve Yatırımlar
|
10) |
Finansal Ekonomi
|
11) |
Para Sistemi
|
12) |
Kısa Dönem Ekonomik Dalgalanmalar
|
13) |
Uluslararası Ekonomi ve Makroekonomik Politika
|
14) |
Uluslararası Ekonomi Uygulamaları
|
15) |
Final/Proje/Sunum dönemi |
16) |
Final/Proje/Sunum dönemi |
Required/Recommended Readings | Required:
N. Gregory Mankiw. “Essentials of Economics”, South-Western Cengage Learning, 6th or 7th edition.
Frank, Bernanke. “Principles of Economics”, McGraw-Hill, 5th edition.
Recommended:
Tim Harford, “The Undercover Economist”, Random House Trade Paperbacks, 2010.
Miller, Benjamin, North. “The Economics of Public Issues”, Pearson Series in Economics, 18th Edition, Paperback, 2013.
|
Teaching Methods | Lectures and class discussions |
Homework and Projects | None |
Laboratory Work | None |
Computer Use | For analysis of economic situations |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Küçük Sınavlar |
8 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 40 |
Final |
1 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
Instructor’s office and phone number:
office hours:
email address:
Rules for attendance: Attendance is not mandatory, though highly necessary
Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given.
Missing a project: Project deadlines are always extendable up to 72 hours, with submissions late for (0,24] hours receive 70% of the credit they get, (24,48] hours receive 35% , and (48,72] receive 10%.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations
(http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf )
Plagiarism and cheating will be treated according to the university’s regulations and legal administration. Dean’s office will be informed in case of cheating during the exams.
|