School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
ECON 201 |
Course Title in English |
Microeconomic Theory I |
Course Title in Turkish |
Mikroekonomik Teori I |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: 0 |
Lab: 0 |
Other: 0 |
|
Estimated Student Workload |
136 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
MATH 104 - Mathematics for Social Sciences II
MATH 102 - Mathematics for Social Sciences Ii
ECON 101 - Microeconomics
|
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Introduction level economics |
Registration Restrictions |
Only undergraduate students |
Overall Educational Objective |
The course intends to give a microeconomic way of thinking to the students. The main objective will be to explain consumer behavior, producer decisions and main properties of competitive market structure. |
Course Description |
Microeconomic Theory I introduces an “economic way of thinking” and method of analysis in order to examine economic markets and human behavior. Microeconomic Theory I focuses on how choices are made (both at individual consumer and also producer level), how scarce resources are allocated among alternative ends, and how markets operate. Emphasis is placed on the operation of product and resource markets, the role of “prices” as signals, and decision-making by consumers, firms, workers, and government. The course provides students with the ability to use economic analysis (in particular, a demand-supply framework) and economic reasoning to better understand a variety of economic activities, as well as providing preparation for further study in economics. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Mikroiktisadın temel kavramlarını tanımlamak
2) Tüketici teorisi ve fayda maksimizasyonun ile ilgili temel kavramları anlamak.
3) Üretici teorisi ve kar maksimizasyonu ile ilgili temel kavramları anlamak
4) Tüketici ve üreticiler rasyonel karar verme süreçlerini açıklamak
5) Rekabetçi piyasada fiyatlamayı tanımlamak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
H |
Sınav
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
H |
Sınav
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
H |
Sınav
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
S |
Sınav
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
S |
Sınav
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
S |
Sınav
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
S |
Sınav
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
S |
Sınav
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
S |
Sınav
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
H |
Sınav
|
Prepared by and Date |
BURHAN CAN KARAHASAN , December 2023 |
Course Coordinator |
BURHAN CAN KARAHASAN |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. BURHAN CAN KARAHASAN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Giriş- Temel kavramlar |
2) |
Talep - Arz Analizi ve Piyasa Dengesi |
3) |
Tüketici Tercihleri |
4) |
Tüketici Davranışları: Fayda |
5) |
Tüketici Davranışları: Tercih |
6) |
Tüketici Davranışları: Talep |
7) |
Vize / Belirsizlikler ve riskli varlıklar |
8) |
Üretici Teorisi: Teknoloji |
9) |
Üretici Teorisi: Üretim Maliyeti |
10) |
Kar Maksimizasyonu |
11) |
Üretici Teorisi: Firma Arzı |
12) |
Üretici Teorisi: Sektör Arzı |
13) |
Rekabetçi Piyasaların Analizi |
14) |
Rekabetçi Piyasaların Analizi II / Tekrar |
15) |
Final Dönemi |
16) |
Final Dönemi |
Required/Recommended Readings | MICROECONOMICS, Pindyck R.S. and Rubinfeld D.L. (9th Edition, Pearson)
MICROECONOMICS, Perfloff (Pearson)
INTERMEDIATE MICROECONOMICS, Hal R. Varian (9th Edition, W. W. Norton Company)
|
Teaching Methods | Flipped classroom |
Homework and Projects | none |
Laboratory Work | none |
Computer Use | none |
Other Activities | none |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 0 |
Küçük Sınavlar |
3 |
% 30 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
Final |
1 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
karahasanb@mef.edu.tr
Prof. Dr. Burhan Can Karahasan
Each week a three hour lecture will be done. Lecture materials (ppts., readings and videos) will be distributed digitally before the related lecture. Students are expected to work with these materials before the lecture. Active lecture discussion will be carried out based on the assigned materials. Additional lecture works and related requirements will be available in the course syllabus. |