ARC 453 Cyberculture 2.0MEF ÜniversitesiAkademik Programlar İç MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İç Mimarlık
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
Ders Kodu ARC 453
Ders Adı İngilizce Cyberculture 2.0
Ders Adı Türkçe Siberkültür 2.0
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 126 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi 4 yarıyıl tasarım stüdyosu
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi 21. yüzyılın ikinci çeyreğinde teknoloji, kültür ve toplumun kesişimini anlamayı öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders, 21. yüzyılın ikinci çeyreğinde, metaverse’ler (3 boyutlu dünyalar), kripto paralar, hiper-gerçek 3D oyunlar ve gelişmiş yapay zekanın bu yeni çağında, internetin ve dijital teknolojilerin kültürel, sosyal, etik ve politik etkisini ortaya çıkarmaya çalışacaktır. Öğrenciler siber toplulukların geçmiş ve şimdiki oluşumunu, Web1, Web2 ve Web3’ün tarihsel gelişimi üzerinden siber kültürün evrimini, analog ve dijital kimliklerimiz üzerindeki tehditleri, sosyal medyayı ve onun post-truth sonrası hikayelerini, dijital sanatı ve son 20 yılda geliştirilmiş olan, daha önce benzeri görülmemiş teknolojilerin ortaya çıkardığı tüm yeni kültürel, sosyal ve etik meseleleri inceleyecekler. Sömesterin ilerleyen haftalarında tüm bu konular mimarlık teorisi, felsefesi ve pratiği açısından da irdelenecektir; Öğrencilerden derste öğrendiklerini, sene sonunda yapacakları sunumlarda mimarlık eğitiminde kazandıkları bilgilerin ışığında yorumlamaları beklenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) "siberkültür" terimini ve tarihsel gelişimini anlamak;
2) günümüz teknolojilerinin insanlara getirdiği yeni zorlukları kavramak;
3) dijital teknolojilerin toplum ve kültür üzerindeki etkisini anlamak;
4) dijital alanlarda toplulukların oluşumunu takdir etmek;
5) dijital teknolojilerin etik sonuçları üzerine eleştirel düşünmek;
6) siberkültür fikirlerini mimari teori/pratik alanında uygulamak.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer).
2) İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi.
3) İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi.
4) Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi.
5) Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi.
6) Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi.
7) Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi.
8) Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi.
9) Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi.
10) Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi.
11) Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi.
12) Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi.
13) İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi.
14) Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi
15) Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi.
16) Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi.
17) Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). H Derse Katılım
2) İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. S
3) İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. S
4) Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. S
5) Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. H Sunum
6) Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. S
7) Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. S
8) Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. S
9) Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. S
10) Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. H Sunum
11) Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. H Sunum
12) Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. S
13) İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. S
14) Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi S
15) Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. S
16) Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. H Sunum
17) Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. S
Hazırlayan ve Tarih CEMİL ŞİNASİ TÜRÜN , October 2024
Ders Koordinatörü İREM NAZ KAYA
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. CEMİL ŞİNASİ TÜRÜN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Siberkültüre Giriş: Siberuzayın Kültürü, Dijital Toplum, Dijital Etik, Siberpunklar.
2) Sanat, edebiyat, sinema, oyunlar: Siberuzayların görsel tanımları
3) Web1, Web2 ve Web3 aracılığıyla Siberkültür kavramlarının evrimi.
4) Cambridge Analytica Felaketi: Post-gerçek çağında anlatılar
5) Etik ve Felsefi Boyutlar: Dijital Haklar, Açık Kaynak hareketi, hacker etiği, Yapay Zeka.
6) Ara Değerlendirme
7) Siber Uzayda Dijital Kimlikler: Vatandaşlık kavramı, kimlik sorunu, devletler ve sınırlar.
8) Dijital Sanat ve Siber Estetik: Dijital Teknolojilerin Sanat ve Estetiğe Etkileri (VR vb.)
9) Kripto Paralar ve Blockchain: Finansın ve yeni dünya ekonomisinin evrimi, bitcoin ve ether'den tether ve BRICS para birimine. Siberpunk'ların Cypherpunk'lara dönüşümü.
10) Siber Güvenlik ve Gizlilik: Gizlilik, Gözetim ve Veri Güvenliği Sorunları
11) Yapay zekanın son on yıldaki evrimi: Yazılımın insanlara getirdiği zorluklar.
12) Siberkültürün mimarideki yansımaları: Metaverse, sanal dünyalar, 3D oyunlar, sanal mekanlarda gerçek buluşmalar, çevremize etkileri.
13) Geleceğin toplumları, siberuzaylar ve mimarlıkla olan kültürlerarası ilişkileri.
14) Sunumlar ve tartışma
15) Final Değerlendirme Dönemi
16) Final Değerlendirme Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalarhttps://www.eff.org, Steven Levy : Hackers, Chapter 2 “The Hacker Ethic”, Chris Dixon : “Read, Write, Own”, Balaji Shirinivasan : “The Network State”, Fred Turner, “From Counterculture to Cyberculture”, chapters 5–8, Andy Greenberg: This Machine Kills Secrets: How WikiLeakers, Cypherpunks, and Hacktivists Aim to Free the World’s Information (2012), chapters 1-4, William Gibson; “Neuromancer”, Blogs of Chris Dixon and Vitalik Buterin. Bruce Scheier: “Data And Goliath”, Cem Say: “50 Soruda Yapay Zeka”. Articles: “A Declaration of the Independence of Cyberspace” By John Perry Barlow (1996) Mitchell Kapor and John Perry Barlow, “Across the Electronic Frontier” (1990), , “Bitcoin: A Peer-to-peer Electronic Cash System (2009)”, “Ashish Vaswani et al.Attention is All You Need (2017)” Films: “Ready Player One”, “Blade Runner” and “Blade Runner 2049”.
Öğretme TeknikleriSlayt gösterisi, alanında uzman konuk konuşmacılar, film izleme, tartışma ve okuma.
Ödev ve Projeler2 Ödev, 1 Vize ve 1 Final Sunumu
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar KullanımıEvet
Diğer AktivitelerKonuk Konuşmacılar: Dr. Emre Erkal, Akca Elmas, İsmail Hakkı Polat.
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi cemil.turun@gmail.com
-
Katılım bu ders için zorunludur. Sınıf katılımı habersiz yapılan kısa sınavlarla değerlendirilebilir. Teorik derslerde öğrencilerin %70 derse katılması gereklidir. Bu doğrultuda, 4 haftadan (dersten) fazla devamsızlık başarısızlıkla sonuçlanır. Bu derste %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır. Ders süresinin çoğu haftalık konuların tartışılmasına ayrılacaktır. Öğrencilerin derse hazırlıklı olmaları ve haftalık ödevlerini sınıfa gelmeden önce yüklemeleri gerekmektedir; geç yapılan teslimler puan kaybına neden olur. Tüm öğrenciler, kişisel ve akademik olarak bir üniversite öğrencisinden beklenen şekilde davranmaktan sorumludur. Bu davranış, akranlarının görüşlerine ve fikirlerine saygı göstermeyi; ırk, dini inançlar, cinsel yönelim gibi konularda ayrımcı davranışlarda bulunmamayı; projelerinde her zaman kendi fikirlerini kullanmayı içerir ancak bunlarla sınırlı değildir. Akademik Dürüstlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 4 56
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü/25 5.0
AKTS 5