School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code ME 483
Course Title in English Problem Solving Methodologies in Engineering
Course Title in Turkish Mühendislikte Problem Çözme Yöntemleri
Language of Instruction EN
Type of Course Select
Level of Course Select
Semester
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 103.5 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic knowledge of Statistics
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective To have strong problem-solving and creative thinking skills in engineering problems and apply systematic problem-solving methodologies.
Course Description This course introduces and practices frequently used engineering problem solving methodologies in the industry. Topics will be covered: Basic Methods -Cause and Effect Diagram (Fishbone), Pareto analysis, A3 Problem Solving, Fault-tree analysis, SWOT Analysis DMAIC - data-driven approach to problem-solving Design for 6 Sigma, Design FMEA TRIZ Inventive Problem Solving

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Karmaşık problemleri daha küçük, daha yönetilebilir parçalara ayırma;
2) Verileri analiz etme ve veri odaklı kararlar almak için kalıpları veya eğilimleri belirleme;
3) Geçerli varsayımları sorgulayarak yeni ve yenilikçi fikirler geliştirmek için yaratıcı düşünme üretme;
4) Çözümün etkinliğini değerlendirme ve gerekirse geri bildirimlere dayanarak iyileştirmeler yapma;
5) Problemin çözümünü uygulama ve sonuçları gözlemleme;
6) Başlangıç çözümü beklenildiği gibi problemi çözmezse stratejiyi değiştirme.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Proje
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi H Proje
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi H Proje
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi H Proje
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Proje
Prepared by and Date MEHMET FEVZİ ÜNAL , October 2024
Course Coordinator NAMIK KILIÇ
Semester
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi NAMIK KILIÇ

Course Contents

Hafta Konu
1) Temel Yöntemler - Neden-Sonuç Diyagramı (Balık Kılçığı), Histogram, Pareto Grafiği, A3 Problem Çözme, Arıza Ağacı Analizi, SWOT Analizi
2) Temel Yöntemler - Neden-Sonuç Diyagramı (Balık Kılçığı), Histogram, Pareto Grafiği, A3 Problem Çözme, Arıza Ağacı Analizi, SWOT Analizi
3) DMAIC - veriye dayalı problem çözme yaklaşımı
4) DMAIC - veriye dayalı problem çözme yaklaşımı
5) Proje - 1
6) 6 Sigma İçin Tasarım
7) 6 Sigma İçin Tasarım
8) Design for 6 Sigma
9) Proje - 2
10) Tasarım FMEA
11) Tasarım FMEA
12) Proje - 3
13) TRIZ – yenilikçi problem çözme
14) TRIZ – yenilikçi problem çözme
15) Final sınavı/Proje sunum dönemi – Proje 4
16) Final sınavı/Proje sunum dönemi
Required/Recommended ReadingsDesign for Six Sigma A Roadmap for Product Development, Kai Yang and Basem El-Haik, McGraw-Hill, Second Edition / Ford FMEA Handbook Version 4.1 TRIZ for Engineers: Enabling Inventive Problem Solving, First Edition. Karen Gadd. John Wiley & Sons
Teaching MethodsFilliped Classroom as an active learning method.
Homework and ProjectsProjects will be assigned to implement various problem-solving methods. Quiz and in-class exercises will be done.
Laboratory Work
Computer UsePartially statistics software or Excel
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 4 % 40
Projeler 4 % 60
TOTAL % 100
Course Administration kilicna@mef.edu.tr

Instructor’s office and phone number: 506 (A Block - 5th Floor) / 5052646191 office hours: Monday 13:30-14:30 Wednesday 14:00-15:00 email address: kilicna@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, make-up will be given. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: Law on Higher Education Art. 54. Statement on plagiarism: Law on Higher Education Art. 54.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2.5 0.5 56
Proje 4 12 3 60
Ödevler 3 0.5 1.5
Total Workload 117.5
Total Workload/25 4.7
ECTS 6