School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | IE 442 | ||||
Course Title in English | Enterprise Resource Planning | ||||
Course Title in Turkish | Kurumsal Kaynak Planlama | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Güz | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 142 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
ACCT 204 - Financial and Managerial Accounting IE 303 - Production Planning and Control |
||||
Expected Prior Knowledge | Financial accounting, production planning | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | To provide students with an understanding of the integrated business processes in ERP systems and with hands-on transaction experience with SAP S/4HANA modules. | ||||
Course Description | This course covers the integration of business processes in an organization using ERP systems. The business processes considered are accounting, procurement, sales and distribution, production, and material planning. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, ERP sistemleri kullanarak bir organizasyondaki iş süreçlerinin entegrasyonunu kapsamaktadır. Ele alınan iş süreçleri muhasebe, satın alma, satış ve dağıtım, üretim ve malzeme planlamasını içermektedir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) ERP sistemlerinin, organizasyonlardaki bilgi sistemlerinin etkinliğini nasıl artırdığını anlamak 2) İş süreçleri arasındaki ana entegrasyon noktalarını belirlemek 3) Çeşitli iş süreçleriyle ilgili temel kavramları açıklamak 4) Çeşitli iş süreçlerindeki temel adımları gerçekleştirmek için SAP S/4HANA'yı etkin bir şekilde kullanmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | PERAL TOKTAŞ PALUT , October 2024 |
Course Coordinator | PERAL TOKTAŞ PALUT |
Semester | Güz |
Name of Instructor | Doç. Dr. PERAL TOKTAŞ PALUT |
Hafta | Konu |
1) | İş Süreçleri ve ERP Sistemlerine Giriş |
2) | İş Süreçleri ve ERP Sistemlerine Giriş |
3) | İş Süreçleri: Finansal Muhasebe |
4) | İş Süreçleri: Finansal Muhasebe |
5) | İş Süreçleri: Satın Alma |
6) | İş Süreçleri: Satın Alma |
7) | İş Süreçleri: Satın Alma |
8) | İş Süreçleri: Satış ve Dağıtım |
9) | İş Süreçleri: Satış ve Dağıtım |
10) | İş Süreçleri: Üretim |
11) | İş Süreçleri: Üretim |
12) | İş Süreçleri: Malzeme Planlama |
13) | İş Süreçleri: Malzeme Planlama |
14) | Genel Tekrar ve Değerlendirme |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: ● Magal SR, Word J, 2020. Business Process Integration with SAP S/4HANA, Epistemy Press. Recommended: ● Gürsoy Ç, 2021. SAP S/4HANA, Kodlab. ● Monk E, Wagner B, 2012. Concepts in Enterprise Resource Planning, Course Technology Cengage Learning. ● Shtub A, Karni R, 2014. ERP: The Dynamics of Supply Chain and Process Management, Springer. ● Sumner M, 2004. Enterprise Resource Planning, Prentice Hall. ● Heizer J, Render B, Munson J, 2022. Operations Management: Sustainability and Supply Chain Management, Pearson. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Formal lectures will be supported by practical exercises conducted in the laboratory. All laboratory activities will be carried out using SAP S/4HANA. | |||||||||||||||
Homework and Projects | ||||||||||||||||
Laboratory Work | This course requires laboratory work. | |||||||||||||||
Computer Use | This course requires computer usage. | |||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
palutp@mef.edu.tr Exams: Closed book and closed notes. Exercises: Students will complete exercises independently during class sessions. There will be no make-up for missed exercises. Missing the midterm exam: If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given a zero (0) on the exam. Otherwise, a make-up exam will be given if proper excuse documents are presented in five workdays. A make-up exam may be granted for the death of first and second-degree relatives, bankruptcy, detention, surgery, a health report lasting two or more days, and compelling reasons. Additional documents may be requested from the student during the evaluation. Participation in job interviews, employer events, weddings, vacations, and similar occasions will not be considered valid reasons for being absent. There will be no excuse for the make-up exam. Eligibility to take the final exam: Students are required to get at least 40/100 from the exercises to take the final exam. Missing the final exam: Due to faculty regulations. Certification: Students who achieve a minimum weighted average of 70/100 by the end of the semester will qualify for an SAP S/4HANA certification, endorsed by SAP Türkiye and MEF University. Rules for attendance: According to YÖK regulations, students are required to attend at least 70% of the lectures. Students are responsible for the announcements made in class. Formal use of e-mails: The course instructor assumes that any information sent via e-mail will be received in 24 hours unless a system problem occurs. Inappropriate conduct, academic dishonesty and plagiarism are subject to YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Final | 1 | 25 | 2 | 27 | |||
Total Workload | 142 | ||||||
Total Workload/25 | 5.7 | ||||||
ECTS | 6 |