School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code ECON 302
Course Title in English Econometrics II
Course Title in Turkish Ekonometri I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 136 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ECON 301 - Econometrics I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Knowledge of mathematical concepts and statistics
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective The aim of the course is to provide students the scope and the methodology of econometrics.
Course Description This course is the second part of the course “Econometrics I” and the aim is to provide students the scope and the methodology of econometrics using different techniques. After a brief recap on the first part of the econometrics course, students will first be introduced to regression analysis with panel data. Later, the discussion will be extended to topics such as, regressions with binary explanatory variables, regressions with binary dependent variables, instrumental variable regressions, and time series regression. Each topic will be discussed as a theoretical approach and applications for every topic will be covered during the term. Students will model simple applications using Excel or STATA statistical software on a variety of datasets. The course is quantitatively rigorous and requires knowledge of mathematics and statistics. Upon successful completion of the course, students will be able to conduct simple econometric analysis using different models and gain insight into the interpretation of empirical economic research findings.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Farklı tekniklerle elde edilen regresyon sonuçlarını yorumla.
2) Ekonomik verileri standart lineer regresyon modeli kullanarak analiz etme.
3) Ekonometrik modellerden çıkarım yapma ve ilgili sonuçları değerlendirme.
4) Basit ekonometrik modelleri oluşturma ve sonuçları yorumlama.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. H Sınav
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek S Ödev
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak S Sınav
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. S Ödev
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. H Sınav
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. H Sınav
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H Sınav
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). S Ödev
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. S Derse Katılım
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. S Ödev
Prepared by and Date NAROD ERKOL , February 2024
Course Coordinator NAROD ERKOL
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BURCU DÜZGÜN ÖNCEL

Course Contents

Hafta Konu
1) Derse giriş, ECON 301 tekrarı
2) Çoklu değişkenli lineer regresyon modeli tekrarı
3) Panel data kullanarak regresyon analizi
4) İkili Açıklayıcı Değişkenler ile Regresyonlar
5) İkili Açıklayıcı Değişkenler ile Regresyonlar: Uygulama
6) İkili bağımsız değişkenler ile regresyon analizi
7) İkili bağımsız değişkenler ile regresyon analizi: Uygulama
8) Ara sınav
9) Instrumental Variable Regression
10) Instrumental Variable Regression: Application
11) Zaman serileri ile regresyon analizi ve tahmin
12) Zaman serileri ile regresyon analizi ve tahmin: Uygulama
13) Zaman serileri ile regresyon analizi: Ek konular
14) Genel tekrar
15) Final sınavı
16) Final sınavı
Required/Recommended ReadingsStock, J. H., & Watson, M. W. (2020). Introduction to Econometrics (4th Edition). Pearson. Using R for Introductory Econometrics, Florian Heiss. Basic Econometrics, by D. Gujarati, McGraw-Hill, 5th edition. Applied Econometrics with R, by Kleiber and Zeileis, Springer-Verlag, 2008.
Teaching MethodsFlipped Learning
Homework and ProjectsPre and post class assignments
Laboratory WorkNA
Computer UseYes
Other ActivitiesNA
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ödev 2 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration erkoln@mef.edu.tr
02123953670
Course Instructor: Asst. Prof. Narod Erkol (erkoln@mef.edu.tr) Attendance/participation: Students are expected to prepare for the lecture via pre-class assignments, videos and reading materials. Students are responsible to follow the announcements, course materials available on Blackboard system. Formal use of e-mails: Students are expected to use their @mef accounts for email traffic. The instructor is only responsible for the information sent/received through Blackboard system and emails using @mef account. The course instructor assumes that any information sent through email will be received in 24 hours, unless a system problem occurs. Grading and evaluation: Evaluation will be based on the student learning outcomes. It is strongly recommended to complete all the work in a timely fashion. Late submissions will not be accepted. Missing projects: No make up unless a legitimate proof of absence is presented. Missing final exam: Faculty regulations. Academic integrity: All students of MEF University are expected to be honest and comply with academic integrity. Students are expected to do their own work and neither give nor receive unauthorized assistance. Disciplinary action will be taken in case of suspicion. Improper behavior, academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54. Important: If the learner cannot collect at least 30 points from the activities other than the final exam, they can not take the final exam and will get an FZ grade.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Calculation
No/Weeks per Semester
Ders Saati 28 140
Ödevler 8 64
Ara Sınavlar 2 34
Final 2 34
Total Workload 272
Total Workload/25 10.9
ECTS 5