School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | EE 201 | |||||
Course Title in English | Circuit Analysis I | |||||
Course Title in Turkish | Devre Analizi I | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Laboratory Work | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 171 hours per semester | |||||
Number of Credits | 7 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
MATH 115 - Calculus I |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the basic components and characteristics of electric circuits and how to analyze electric circuits with mathematical techniques. | |||||
Course Description | This course aims to introduce the sophomore students the basic components and characteristics of electric circuits and the mathematical techniques to analyze electric circuits. The course content covers basic circuit components and their current-voltage characteristics, circuit theorems and equations, DC circuit analysis techniques, RC, RL and RLC circuits, time and frequency domain analyses of AC circuits. The theoretical lectures will be coupled by laboratory work. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) temel devre bileşenlerini ve özelliklerini tanımlar; 2) elektrik devrelerini matematiksel tekniklerle analiz eder; 3) verilen özellikleri karşılayacak şekilde elektrik devreleri tasarlar; 4) Laboratuvarda elektrik devreleri kurar ve ölçümler yaparak bu devreleri analiz eder; 5) Laboratuvarda ekip çalışması olarak elektrik devresi deneyleri yapar; 6) Bir laboratuvar raporu aracılığıyla etkili bir şekilde iletişim kurar. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Sınav,Lab |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Lab |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Lab |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | H | Lab |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | EBRU ARISOY SARAÇLAR , November 2018 |
Course Coordinator | EBRU ARISOY SARAÇLAR |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN |
Hafta | Konu |
1) | Devre Değişkenleri |
2) | Devre Elemanları |
3) | Basit Dirençli Devreler |
4) | Devre Analizi Teknikleri (Düğüm-Gerilim Yöntemi) |
5) | Devre Analizi Teknikleri (Çevrim-Akım Yöntemi) |
6) | Devre Analizi Teknikleri (Thevenin ve Norton Eşdeğer Devreleri, Süperpozisyon) |
7) | Endüktans ve Kapasitans |
8) | Birinci Dereceden RL ve RC Devrelerinin Tepkisi (RL ve RC Devrelerinin Doğal ve Basamak Tepkisi) |
9) | Birinci Dereceden RL ve RC Devrelerinin Tepkisi (Adım ve Doğal Tepkiler için Genel Çözüm) |
10) | RLC Devrelerinin Doğal ve Adım Tepkileri |
11) | RLC Devrelerinin Doğal ve Adım Tepkileri |
12) | Sinüzoidal Sabit Durum Analizi (Frekans alanındaki fazör, pasif devre elemanları) |
13) | Sinüzoidal Sabit Durum Analizi (Frekans alanında devre analizi) |
14) | Sinüzoidal Sabit Durum Güç Hesaplamaları |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: James W. Nilsson and S. Riedel Electric Circuits, Pearson, 10th Edition, 2014. Recommended: Richard C. Dorf and James A. Svoboda, Introduction to Electric Circuits, Wiley, 2013 (9th Edition) | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Homework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. There will be also pop quizzes related to lecture content. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | Students will carry out experiments on Ohm’s Law, Voltage Divider, Thevenin Equivalent Circuit, RL and RC Circuits, RLC Circuits and Sinusoidal Steady-State Analysis. | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953677 office hours: TBA email address: saraclare@mef.edu.tr Rules for attendance: - Late Policy: For lab reports, 10% daily penalty, down to 50%. Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Taking the final exam: In order to take the final exam, the students have to complete all the lab assignments. There will be only one lab make-up session. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Laboratuvar | 7 | 2 | 2 | 1 | 35 | ||
Proje | 1 | 11 | 3 | 14 | |||
Küçük Sınavlar | 10 | 2 | 0.5 | 25 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 14 | 2 | 32 | |||
Total Workload | 176 | ||||||
Total Workload/25 | 7.0 | ||||||
ECTS | 7 |