School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 201
Course Title in English Circuit Analysis I
Course Title in Turkish Devre Analizi I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Laboratory Work
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: 2 Other: -
Estimated Student Workload 171 hours per semester
Number of Credits 7 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 115 - Calculus I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the basic components and characteristics of electric circuits and how to analyze electric circuits with mathematical techniques.
Course Description This course aims to introduce the sophomore students the basic components and characteristics of electric circuits and the mathematical techniques to analyze electric circuits. The course content covers basic circuit components and their current-voltage characteristics, circuit theorems and equations, DC circuit analysis techniques, RC, RL and RLC circuits, time and frequency domain analyses of AC circuits. The theoretical lectures will be coupled by laboratory work.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) temel devre bileşenlerini ve özelliklerini tanımlar;
2) elektrik devrelerini matematiksel tekniklerle analiz eder;
3) verilen özellikleri karşılayacak şekilde elektrik devreleri tasarlar;
4) Laboratuvarda elektrik devreleri kurar ve ölçümler yaparak bu devreleri analiz eder;
5) Laboratuvarda ekip çalışması olarak elektrik devresi deneyleri yapar;
6) Bir laboratuvar raporu aracılığıyla etkili bir şekilde iletişim kurar.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Sınav,Lab
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi S Lab
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi S Lab
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi H Lab
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date EBRU ARISOY SARAÇLAR , November 2018
Course Coordinator EBRU ARISOY SARAÇLAR
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN

Course Contents

Hafta Konu
1) Devre Değişkenleri
2) Devre Elemanları
3) Basit Dirençli Devreler
4) Devre Analizi Teknikleri (Düğüm-Gerilim Yöntemi)
5) Devre Analizi Teknikleri (Çevrim-Akım Yöntemi)
6) Devre Analizi Teknikleri (Thevenin ve Norton Eşdeğer Devreleri, Süperpozisyon)
7) Endüktans ve Kapasitans
8) Birinci Dereceden RL ve RC Devrelerinin Tepkisi (RL ve RC Devrelerinin Doğal ve Basamak Tepkisi)
9) Birinci Dereceden RL ve RC Devrelerinin Tepkisi (Adım ve Doğal Tepkiler için Genel Çözüm)
10) RLC Devrelerinin Doğal ve Adım Tepkileri
11) RLC Devrelerinin Doğal ve Adım Tepkileri
12) Sinüzoidal Sabit Durum Analizi (Frekans alanındaki fazör, pasif devre elemanları)
13) Sinüzoidal Sabit Durum Analizi (Frekans alanında devre analizi)
14) Sinüzoidal Sabit Durum Güç Hesaplamaları
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired: James W. Nilsson and S. Riedel Electric Circuits, Pearson, 10th Edition, 2014. Recommended: Richard C. Dorf and James A. Svoboda, Introduction to Electric Circuits, Wiley, 2013 (9th Edition)
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsHomework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. There will be also pop quizzes related to lecture content.
Laboratory WorkStudents will carry out experiments on Ohm’s Law, Voltage Divider, Thevenin Equivalent Circuit, RL and RC Circuits, RLC Circuits and Sinusoidal Steady-State Analysis.
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Laboratuar 7 % 12
Küçük Sınavlar 10 % 15
Projeler 1 % 8
Ara Sınavlar 2 % 65
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953677 office hours: TBA email address: saraclare@mef.edu.tr Rules for attendance: - Late Policy: For lab reports, 10% daily penalty, down to 50%. Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Taking the final exam: In order to take the final exam, the students have to complete all the lab assignments. There will be only one lab make-up session. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 70
Laboratuvar 7 2 2 1 35
Proje 1 11 3 14
Küçük Sınavlar 10 2 0.5 25
Ara Sınavlar 2 14 2 32
Total Workload 176
Total Workload/25 7.0
ECTS 7