School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | MATH 226 | ||||
Course Title in English | Numerical Methods for EE | ||||
Course Title in Turkish | Elektrik-Elektronik Mühendisleri için Sayısal Yöntemler | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Other | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 150 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
MATH 106 - Calculus II | MATH 116 - Calculus II COMP 103 - Computer Programming | COMP 105 - Computer Programming (C) | COMP 109 - Computer Programming (JAVA) MATH 211 - Linear Algebra |
||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in linear algebra, differential and integral calculus and differential equations is expected. | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the numerical methods necessary for efficient solution of engineering problems. | ||||
Course Description | This course provides a comprehensive understanding of numerical methods necessary for solving engineering problems. The following topics are covered: Study of errors associated with a numerical solution; Numerical solutions for systems of linear and nonlinear equations, linear least squares method, optimization problems, interpolation, numerical integration and differentiation; Implementation of numerical algorithms using a computer programming language. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders mühendislik problemlerinin çözümüm için gerekli sayısal yöntemlerin tam olarak anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: Sayısal çözümlerden kaynaklanan hataların irdelenmesi; Doğrusal ve doğrusal olmayan denklem sistemleri, doğrusal en küçük kareler yöntemi, eniyileme problemleri, aradeğer bulma, sayısal türev ve integral için sayısal çözümler; Sayısal algoritmaların bir programlama dilinde yazılması. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Know computer arithmetic and identify sources of errors. 2) Understand the mathematical concepts underlying several numerical methods. 3) Apply numerical solution algorithms to several classes of problems (e.g., linear and non-linear equations, optimization, ordinary differential equations, etc.). 4) Use numerical methods in various types of engineering problems. 5) Implement a range of numerical algorithms efficiently using a computer programming language. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | EBRU ARISOY SARAÇLAR , December 2018 |
Course Coordinator | EBRU ARISOY SARAÇLAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. MUSTAFA ALTUN |
Hafta | Konu |
1) | Computer Arithmetic |
2) | Computer Arithmetic |
3) | Systems of Linear Equations |
4) | Systems of Linear Equations |
5) | Linear Least Squares |
6) | Linear Least Squares |
7) | Nonlinear Equations |
8) | Nonlinear Equations |
9) | Optimization |
10) | Optimization |
11) | Interpolation |
12) | Interpolation |
13) | Numerical Integration and Differentiation |
14) | Numerical Integration and Differentiation |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | Text Book: Scientific Computing: An Introductory Survey, 2nd ed., by Michael T. Heath, McGraw Hill. References: Books on Numerical Analysis Numerical Methods for Engineers by Steven C. Chapra and Raymond P. Canale Books on C Deitel & Deitel, C How to Program, Prentice Hall | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | Homework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. There will be also pop quizzes related to lecture content. | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Students will use a programming language (C / C++ / Java) in the computer lab during the recitation section. The projects will also be written in this programming language. | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953677 office hours: TBA email address: saraclare@mef.edu.tr Rules for attendance: - Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Laboratuvar | 7 | 0 | 1 | 7 | |||
Proje | 3 | 5 | 5 | 30 | |||
Küçük Sınavlar | 5 | 3 | 0.4 | 17 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 13 | 1.5 | 29 | |||
Total Workload | 153 | ||||||
Total Workload/25 | 6.1 | ||||||
ECTS | 6 |