School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 204
Course Title in English Signals and Systems
Course Title in Turkish İşaretler ve Sistemler
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 4 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 150 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 115 - Calculus I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Prior knowledge in differential and integral calculus and complex numbers is expected.
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To learn how to analyze continuous-time and discrete-time signals and systems.
Course Description This course provides a comprehensive understanding of continuous-time and discrete-time signals and systems. The following topics are covered: fundamental concepts: linearity, stability; time and frequency analysis of continuous-time and discrete-time signals; Fourier Series, Fourier Transform, Laplace Transform, Discrete Fourier Transform, z-Transform; Sampling.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini ve bunların özelliklerini kavrar;
2) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini zaman alanında analiz eder;
3) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini frekans alanında analiz eder;
4) Sistem davranışını belirlemek için Laplace Dönüşümü ve z-Dönüşümünü uygular.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date EBRU ARISOY SARAÇLAR , April 2018
Course Coordinator EBRU ARISOY SARAÇLAR
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi TUBA AYHAN

Course Contents

Hafta Konu
1) İşaretler ve Sistemlere Giriş
2) Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler
3) Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler
4) Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Temsili
5) Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Temsili
6) Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü
7) Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü / Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü
8) Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü
9) İşaretlerin ve Sistemlerin Zaman ve Frekans Karakterizasyonu
10) Örnekleme
11) Örnekleme
12) Laplace Dönüşümü
13) Laplace Dönüşümü / z-dönüşümü
14) z-dönüşümü
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsOppenheim, Willsky and Nawab, Signals and Systems, 2nd edition.
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsHomework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. There will be also pop quizzes related to lecture content.
Laboratory WorkNone
Computer UseNot required
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 5 % 10
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953677 office hours: TBA email address: saraclare@mef.edu.tr Rules for attendance: - Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 4 84
Küçük Sınavlar 5 4 0.5 22.5
Ara Sınavlar 2 10 2 24
Final 1 20 2 22
Total Workload 152.5
Total Workload/25 6.1
ECTS 6