School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | EE 204 | ||||
Course Title in English | Signals and Systems | ||||
Course Title in Turkish | İşaretler ve Sistemler | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 150 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
MATH 115 - Calculus I |
||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in differential and integral calculus and complex numbers is expected. | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | To learn how to analyze continuous-time and discrete-time signals and systems. | ||||
Course Description | This course provides a comprehensive understanding of continuous-time and discrete-time signals and systems. The following topics are covered: fundamental concepts: linearity, stability; time and frequency analysis of continuous-time and discrete-time signals; Fourier Series, Fourier Transform, Laplace Transform, Discrete Fourier Transform, z-Transform; Sampling. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini ve bunların özelliklerini kavrar; 2) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini zaman alanında analiz eder; 3) Sürekli-zaman ve ayrık-zaman işaretleri ve sistemlerini frekans alanında analiz eder; 4) Sistem davranışını belirlemek için Laplace Dönüşümü ve z-Dönüşümünü uygular. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | EBRU ARISOY SARAÇLAR , April 2018 |
Course Coordinator | EBRU ARISOY SARAÇLAR |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi TUBA AYHAN |
Hafta | Konu |
1) | İşaretler ve Sistemlere Giriş |
2) | Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler |
3) | Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler |
4) | Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Temsili |
5) | Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Temsili |
6) | Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü |
7) | Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü / Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü |
8) | Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü |
9) | İşaretlerin ve Sistemlerin Zaman ve Frekans Karakterizasyonu |
10) | Örnekleme |
11) | Örnekleme |
12) | Laplace Dönüşümü |
13) | Laplace Dönüşümü / z-dönüşümü |
14) | z-dönüşümü |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Oppenheim, Willsky and Nawab, Signals and Systems, 2nd edition. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | Homework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. There will be also pop quizzes related to lecture content. | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Not required | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953677 office hours: TBA email address: saraclare@mef.edu.tr Rules for attendance: - Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 84 | |||
Küçük Sınavlar | 5 | 4 | 0.5 | 22.5 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 2 | 24 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Total Workload | 152.5 | ||||||
Total Workload/25 | 6.1 | ||||||
ECTS | 6 |