School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 206 |
Course Title in English |
Analysis of Microelectronic Circuits and Devices |
Course Title in Turkish |
Mikroelektronik Devre ve Cihaz Analizi |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom,Laboratory Work |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Bahar |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: None |
Lab: 2 |
Other: None |
|
Estimated Student Workload |
176 hours per semester |
Number of Credits |
7 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
EE 201 - Circuit Analysis
|
Expected Prior Knowledge |
Basic knowledge in the components and characteristics of electric circuits, and the circuit analysis techniques are expected. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn the behavior of semi-conductor electronic devices and their terminal characteristics, and how to bias these devices and how to analyze analog circuits employing these devices |
Course Description |
This course provides a comprehensive analysis of microelectronic circuits and devices. The following topics are covered: semi-conductor basics: concepts and semi-conductor components; semiconductor diode: physical structure, terminal characteristics, analysis of diode circuits; Bipolar Junction Transistor (BJT): physical structure and operating modes, BJT as a switch, DC biasing, BJT as an amplifier, small-signal model, basic amplifier circuits; MOSFET: structure and operating modes, MOSFET as a switch, MOSFET amplifiers; Operational amplifiers: concepts and application examples. |
Course Description in Turkish |
Bu ders mikroelektronik devre ve cihazların tam olarak analizini sağlamaktadır Aşağıdaki konular kapsanacaktır: yarıiletkenlerle ilgili kavramlar ve yarıiletken elemanlar; yarıiletken diyot: fiziksel yapı, uç karakteristikleri, diyotlu devreler; Bipolar Jonksiyonlu Transistör (BJT): yapısı ve türleri, anahtar olarak çalışma, kutuplama, kuvvetlendiriciler, küçük işaret analizi; MOSFET: yapısı ve türleri, anahtar olarak çalışma ve MOSFET li kuvvetlendiriciler; İşlemsel kuvvetlendiriciler ve uygulama örnekleri. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify the basic physical behavior of semi-conductor electronic devices;
2) distinguish the terminal characteristics of semi-conductor electronic devices;
3) comprehend how to bias semi-conductor electronic devices;
4) analyze and design basic electronic circuits employing semi-conductor electronic devices;
5) construct electric circuits in the laboratory and analyze these circuits by making measurements;
6) conduct electric circuit experiments in the laboratory as a team work;
7) demonstrate communication ability through laboratory reports.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ARİF MUSTAFAZADE , December 2020 |
Course Coordinator |
TUBA AYHAN |
Semester |
Bahar |
Name of Instructor |
Prof. Dr. GÜLEN AKTAŞ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Basic of semiconductor behaviour, Conduction mechanisms, doping, drift and diffusion mechanisms |
2) |
Introduction, diode and its electrical behavior |
3) |
Basics of pn junction, small signal model, AC analysis of diode circuits |
4) |
Diode models, DC analysis of diode circuits, Zener diode |
5) |
Parasitics of pn junction (body resistances, junction and diffusion capacitances), other diode types, rectifiers and regulation using Zener diodes |
6) |
Basics of BJT and its operating regions |
7) |
Early effect, BJT models and characteristics |
8) |
DC biasing of BJT circuits |
9) |
Basics of MOSFET and its operation regions |
10) |
MOSFET characteristics and important second order effects (channel length modulation, body effect) |
11) |
DC biasing of MOSFET circuits |
12) |
DC biasing of MOSFET circuits |
13) |
Switching applications of BJTs and MOSFETs |
14) |
Basic applications of BJTs and MOFETs in digital circuits |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | Electronic Devices and Circuit Theory, Robert L. Boylestad and Louis Nashelsky. 11th edition. Pearson Education. |
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | There will be 2 homework assignments. |
Laboratory Work | Students will carry out experiments on semi-conductor electronic devices. |
Computer Use | At least one of the homework assignments is based on SPICE Simulations on computer or some questions in the homework is based on SPICE solutions |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Laboratuar |
5 |
% 20 |
Küçük Sınavlar |
5 |
% 20 |
Ödev |
2 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 20 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th Floor
office hours: TBA
email address: mustafazadea@mef.edu.tr
Policies:
• Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for the missed midterm.
• Missing a final: Faculty regulations.
• Homework are due 1-2 weeks after it is announced. Late homework will be downgraded by 20% for each day passed the due date.
• Exams are in closed-notes and closed-books format.
• To be eligible of taking the final, you should attend 4 out of 5 lab sections and your midterm score should be at least 25 (out of 100).
• A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
• Statement on plagiarism: YÖK Regulations
http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf
|