School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 212 |
Course Title in English |
Electrical and Electronic Circuits |
Course Title in Turkish |
Elektrik ve Elektronik Devreleri |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Select,Flipped Classroom,Laboratory Work |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: - |
Lab: 2 |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
156 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
MATH 115 - Calculus I
|
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in calculus and complex numbers is expected. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn the basic components and characteristics of electric circuits, how to analyze electric circuits with mathematical techniques and the basics of semi-conductor electronic devices. |
Course Description |
This course aims to introduce the sophomore students the basic components and characteristics of electric circuits and the mathematical techniques to analyze electric circuits. The course content covers basic circuit components and their current-voltage characteristics, circuit theorems and equations, DC circuit analysis techniques, Operational amplifiers; concepts and application examples, time domain analysis of RC, RL circuits, analysis a circuit in frequency domain, finding the power and energy consumption of the circuits in frequency domain also Semi-conductor basics: concepts and semi-conductor components, Bipolar junction transistor (BJT); physical structure and operating modes, BJT as a switch, MOSFET; structure and operating modes, MOSFET as a switch. The theoretical lectures will be coupled by laboratory work. |
Course Description in Turkish |
Bu ders ikinci sınıf öğrencilerini elektrik devrelerinin temel bileşenleri ve özellikleri ile elektrik devrelerini analiz edebilmek için gerekli matematiksel yöntemlerle tanıştırmaktadır. Ders içeriği temel devre bileşenleri ile onların akım-voltaj özelliklerini, devre teorem ve denklemlerini, DC devre analiz tekniklerini, İşlemsel kuvvetlendiriciler ve uygulama örnekleri, RC, RL devrelerinin zaman boyutunda analizi, frekans boyutunda bir devrenin analizi yine frekans boyutunda güç ve enerji hesaplamaları ayrıca yarıiletkenlerle ilgili kavramlar ve yarıiletken elemanlar, Bipolar Jonksiyonlu Transistör (BJT); yapısı ve türleri, anahtar olarak çalışması, MOSFET; yapısı ve türleri, anahtar olarak çalışması. Teorik derslere laboratuvar çalışmaları da eşlik etmektedir. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Comprehend the working principles of electronic devices;
2) Identify electronic circuit problems, solutions and application areas;
3) Conduct electronic circuit experiments by identifying required assumptions,
constraints, data collection methods;
4) Perform electric circuit experiments in the laboratory as a team work;
5) Design electric circuits to meet given specifications.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
İSKENDER ENGİN TÜRE , March 2018 |
Course Coordinator |
YUSUF AYDIN |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Prof. Dr. MUSTAFA DOĞAN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Circuit Variables |
2) |
Circuit Elements |
3) |
Simple Resistive Circuits |
4) |
Techniques of Circuit Analysis (Node-Voltage and Mesh-Current Methods) |
5) |
Techniques of Circuit Analysis (Thevenin and Norton Equivalent Circuits, Superposition) |
6) |
The Operational Amplifier |
7) |
Inductance and Capacitance |
8) |
Response of First Order RL and RC Circuits (General Solution for Step and Natural Responses) |
9) |
Sinusoidal Steady-State Analysis (The phasor, passive circuit elements in the frequency domain) |
10) |
Sinusoidal Steady-State Analysis (Circuit analysis in frequency domain) |
11) |
Sinusoidal Steady-State Power Calculations |
12) |
Semiconductors p-n junctions, diodes transistors, diode and its electrical behavior, Diode models, DC and AC analysis of diode circuits |
13) |
Basics of BJT and their operation regions, Switching applications of BJTs. |
14) |
Basics of MOSFET and their operation regions, Switching applications of MOSFETs |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | James W. Nillson and S. Riedel, “Electric Circuits”, Pearson, 10th Edition, 2014.
Sedra, A. S., Smith, K.C “Microelectronic Circuits”, Oxford University Press fourth edition, 1998
|
Teaching Methods | Lectures |
Homework and Projects | Homework questions will be assigned to the students and there will be quizzes containing questions from the homework assignments. |
Laboratory Work | Students will carry out experiments in the laboratory. |
Computer Use | None |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Laboratuar |
7 |
% 20 |
Uygulama |
12 |
% 10 |
Ödev |
2 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 30 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: TBA
office hours: TBA
email address: TBA
Rules for attendance: -
Missing a quiz: No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations
http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf
|