School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | EE 301 | ||||
Course Title in English | Introduction to Analog and Digital Communication Systems | ||||
Course Title in Turkish | Analog ve Sayısal Haberleşmeye Giriş | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme,Other | ||||
Level of Course | Başlangıç | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 151 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
EE 204 - Signals and Systems |
||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in probability, statistics, calculus and signals and systems is expected. | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn fundamentals of analog and digital communication techniques using Fourier representation of signals and systems and learn mathematical theories of analog and digital modulation schemes. | ||||
Course Description | This course provides a comprehensive introduction to analog and digital communications. The following topics are covered: properties of Fourier transform, ideal low-pass filters, power spectral density, amplitude modulation, double sideband-suppressed carrier modulation, costas receiver, single-sideband modulation, vestigial sideband modulation, angle modulation, narrowband frequency modulation, wide band frequency modulation, generation and demodulation of FW waves, sampling, pulse-amplitude modulation, pulse-position modulation, quantization, pulse-code modulation, line codes, intersymbol interference, Nyquist channel, binary amplitude shift keying, phase shift keying, frequency shift keying, m-ary digital modulation, constellation diagrams and mapping onto waveforms, additive white Gaussian noise. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Sinyal ve sistemlerin Fourier gösteriminin temellerini tanır; 2) Analog ve dijital iletişim sistemlerinin temel yapı taşlarını tanımlar; 3) Analog ve dijital modülasyon tekniklerini analiz eder; 4) Modern mühendislik araçlarını kullanarak analog ve dijital iletişim teknikleri konusunda bilgi sahibi olur ve uygular. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | , November 2018 |
Course Coordinator | EGEMEN BİLGİN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN BİLGİN |
Hafta | Konu |
1) | Sinyal ve Sistemlerin Fourier Gösterimi |
2) | Sinyal ve Sistemlerin Fourier Gösterimi |
3) | Genlik Modülasyonu |
4) | Genlik Modülasyonu |
5) | Açı Modülasyonu |
6) | Açı Modülasyonu |
7) | Darbe Modülasyonu |
8) | Darbe Modülasyonu |
9) | Temel Bant Veri İletimi |
10) | Temel Bant Veri İletimi |
11) | Dijital Bant Geçiren Modülasyon |
12) | Dijital Bant Geçiren Modülasyon |
13) | Dijital Bant Geçiren Modülasyon |
14) | Rastgele Sinyaller ve Gürültü |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: Introduction to Analog & Digital Communications, Simon Haykin, Michael Moher, 2nd Edition, Wiley Recommended: Digital and Analog Communication Systems, Leon W. Couch, 8th Edition, Pearson | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | Final Project | |||||||||||||||
Laboratory Work | Students will carry out experiments on AM, DSSBM, SSBM, FM, PLL, PAM, PCM, ASK, PSK, FSK, BPSK and QAM. | |||||||||||||||
Computer Use | Labview/Simulink | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
Instructor’s office: 5th Floor office hours: TBA email address: Rules for attendance: At least 70% attendance to lectures is expected. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam for midterm exam will be provided. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Laboratuvar | 7 | 2 | 3 | 3 | 56 | ||
Proje | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 5 | 2 | 14 | |||
Total Workload | 151 | ||||||
Total Workload/25 | 6.0 | ||||||
ECTS | 6 |