School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
ENTR 301 |
Course Title in English |
Entrepreneurship |
Course Title in Turkish |
Girişimcilik |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
128 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
BUS 101 - Introduction to Business (Decision Making)
BUS 101 - Introduction to Business (Decision Making)
|
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Basic understanding of business operations |
Registration Restrictions |
only undergraduate students |
Overall Educational Objective |
To learn the main topics related with entrepreneurship, to form a knowledge base about founding a new venture, to think about, discuss and present one’s own start-up ideas in the classroom environment. |
Course Description |
The course mainly focuses on introducing the students with the experience of creating and growing new ventures as well as finding creative ways to start ups’ challenges, by analyzing real life examples and meeting with start-up founders in person. Throughout the course, the students will be working individually or in groups on "how to start a start-up from scratch” by focusing on their own ideas of a new product, service or process and will learn to present their start up ideas by using a business model canvas. At the end of the semester, they will make presentations for pitching those ideas in the classroom. As entrepreneurship is a career opportunity for students coming from a broad range of disciplines, the course will not be limited to students of Business and Economics only. Instead, the students with the basic knowledge on business related concepts will be able to attend the course. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) bir kuruluşun iş modelini pazara göre açıklamak
2) bir şirketi analiz etmek için temel iş kavramlarını uygulamak
3) müşteri geliştirme ilkelerini başlangıç fikirlerine uygulamak;
4) Vizyonu/değer teklifini müşterilere ve yatırımcılara iletmede ilgili araçları kullanarak sıfırdan bir prototip tasarlamak
5) etkili yazılı ve sözlü iletişimleri organize etmek ve sunmak
6) etkin bir şekilde işlev görmek ve bir ekibin kompozisyonunu, organizasyonunu ve performansını değerlendirmek
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Sınav,Ödev,Derse Katılım
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Derse Katılım
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
Ödev,Derse Katılım
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Sınav,Ödev
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Sınav,Ödev
|
Prepared by and Date |
HANDE KARADAĞ , June 2018 |
Course Coordinator |
CEYHAN MUTLU |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. HANDE KARADAĞ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Ders: Derse giri nNedir:
- İşletme
- Girişimcilik
- Startup ile Şirket arasındaki fark
- Yeni Girişim Oluşturma Süreci Çalıştay: Yeni İş Modeli Üretimi
- İş Modeli Kanvasına ve Yalın Girişim yaklaşımına giriş |
2) |
Atölye: Fikir |
3) |
Atölye: Birincil Pazar Araştırması |
4) |
Proje Sunumu : Problem Doğrulaması
Ders: Ürün Geliştirme - Kullanım Senaryosu tanımı |
5) |
Ders: Deney Tasarımı
Atölye: Ürün Geliştirme - Üst Düzey Ürün Spesifikasyonu |
6) |
Atölye: Rekabetçi Strateji Geliştirme |
7) |
Ders: Satış ve Dağıtım
Konuk Konuşmacılar (Kurucu) |
8) |
Ders: Gelir Modelleri ve fiyatlandırma
Ders: Girişimciler için Finans |
9) |
Ders: Girişimciler için Finans
Konuk Konuşmacı (Kurucu) |
10) |
Ara sınav |
11) |
Proje Sunumu: Çözüm Doğrulaması
Ders: Startup'lar İçin Kaynak Yaratma |
12) |
Konferans: Yatırımcı Konuşma Sunumu
Konuk Konuşmacılar (Melek Yatırımcı ve Girişim Kapitalisti) |
13) |
Ders: Startup'lar için Metrikler
Konuk Konuşmacı (Kurucu) |
14) |
Ders: Startup'ları Yönetmek |
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | The reading materials (notes, files, etc.) for each session will be uploaded to blackboard. The information about accessing materials with copyrights will be provided by the instructor.
Course Textbooks:
• Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup, Bill Aulet
• Disciplined Entrepreneurship Workbook, Bill Aulet
Recommended readings:
• The Start-up Owner’s Manual: Steve Blank and Bob Dorf (2012). K&S Ranch, Inc. Publishers.
• Business Model Generation, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur (Preview version is on BB, you don’t need to purchase)
• Value Proposition Design, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Greg Bernarda, Alan Smith (Preview version is on BB, you don’t need to purchase)
• https://steveblank.com/ blog and Resources for Entrepreneurs section
• https://stratechery.com/ (Ben Thompson. Who knows one post can be used as a midterm exam case)
• http://blog.strategyzer.com/
• https://www.cbinsights.com/research/ and blog
• Twenty Minutes VC Podcast http://www.thetwentyminutevc.com/
• Masters of Scale Podcast https://mastersofscale.com
|
Teaching Methods | As in all MEF courses, teaching methods and strategies are selected to create a democratic learning community in which you will learn from one another, from inquiry, research and practice. Every member of the class is expected to freely share her/his knowledge, ideas and questions with the group without any concern. Throughout the course, experiential, constructivist, research-based and reflective teaching strategies are used. In all kinds of teaching and learning activities, student participation, active learning and learning by doing are essential.
In this course, practical learning methods and strategies will be dominant in shapes of interactive studies, discussions, individual or group presentations and key-note speaker lectures in order to enhance the understanding and application of the entrepreneurial activities.
|
Homework and Projects | Midterm will be on mapping business models from an analyst report. financial documents (very basic level), ability to formulate a business model, design experiments. In midterm 1-2 real case (a blog post will be supplied and students will map the company’s business model and design some experiments for the startup/company. Homework and final project will be on a startup idea where students will form Team of 2 groups. They will describe the problem/solution and business opportunity. Than they will start validating their assumptions by talking to real customers, then making prototypes (landing pages, etc.). Final will be their investor presentations where they will be pitching their startup idea. |
Laboratory Work | None |
Computer Use | Personal Notebook |
Other Activities | Visiting industry fairs or events where potential customers talk about their problems. |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
1 |
% 20 |
Sunum |
1 |
% 10 |
Projeler |
1 |
% 40 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
karadagh@mef.edu.tr
The instructor may act as facilitator for class/group discussions and observe how each student contributes / adds value to the discussed topic. The topic may either cover previous material or assigned new material from videos and book chapters. Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Late submission will not be accepted.
This is a flipped course where each student is expected to read assigned material and watch videos in advance, follow class and Blackboard, and actively participate. If you are sick on the day of the exam you need to submit a legitimate doctor’s report explicitly stating that your excuse prevents you from taking the exam in line with university regulations.
Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.
|