School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | HUM 300 | ||||||
Course Title in English | Engineering Ethics | ||||||
Course Title in Turkish | Mühendislik Etiği | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Lecture | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 81 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 3 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | None | ||||||
Overall Educational Objective | To learn general issues and basic principles of ethics, ethical problems that professions at different sectors face; attitudes of the professions especially engineers to the problems and the consequences of the different solutions | ||||||
Course Description | This course provides a compressive knowledge about the philosophy of the ethics. Different Types of Ethics (Normative Theories of Ethics, Anthropocentrism, Relativism, Monism, Post Modernism, etc.) and. Code of Ethics. Analyzing Exterior Acts and Interior Intentions. Truth and Fair Approach of Person to Person and Person to Social. Engineering Ethics and Design Problems and Design Hierarchy in Process. Moral Responsıbility-Trust Relatıonshıp Between Engıneers And Socıety. Moral Responsibility. Ethical Problems In Engineering- of a Consulting Engineer, of a Software Engineer, of an Engineer in Industry and of an Engineer in Government. | ||||||
Course Description in Turkish | Derste, genel etik felsefesi , değişik etik tiplerini ve yapılan hareketle planlanan niyet arasındaki ilişkiyi, kişinin başkasına ve topluma karşı gerçekleri şeffaflıkla açılklaması ve adil davranması konuları incelenecektir. Mühendislik mesleğinin topluma karşı sorumlulukları toplumla mühendisliğin birbirine olan karşılıklı güveni, kamu ve özel sektörde çalışan mühendislerin karşılaştıkları etik sorunları, aldıkları etik olmayan teklifler ve bu sorun ve tekliflere karşı sosyal sorumlulukları, davranışı ve bu davranışların neden olabileceği olumlu ve olumsuz sonuçlar vaka takdimleri ile irdelenecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Identify the different types and significance of ethics and why all the professions and especially engineers and scientists should study ethics 2) Understand the code of ethics and the significance of the compliance to the code of ethics as a moral responsibility 3) Understand the preferences and the expectations of the customers, give professional advices and fulfill the expectations of the customers without violating the code of ethics 4) Identify the unethical applications and offers that engineers and scientists will meet and the consequences of the different approaches to the problems and offers 5) Understand the significance of ethical behaviors and help the dissemination of ethical concept 6) Organize and deliver effective written and verbal communications 7) Function effectively in, and evaluate the composition, organization, and performance of, a team |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | UTKU KOÇ , December 2018 |
Course Coordinator | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. GÜNAY KOCASOY |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to Philosophy of Ethics, Historical Development of Ethics |
2) | Why to study Ethics and Different Types of Ethics (Normative Theories of Ethics, Anthropocentrism, Relativism, Monism, Post Modernism, etc.) |
3) | Different Types of Ethics (Normative Theories of Ethics, Anthropocentrism, Relativism, Monism, Post Modernism, etc.) (continued) |
4) | Code of Ethics |
5) | Analyzing Exterior Acts and Interior Intentions-Case Studies |
6) | Analyzing Exterior Acts and Interior Intentions-Case Studies (continued) |
7) | Truth Person to Person; Person to Social |
8) | Fairness Person to Person; Person to Social |
9) | Moral Responsibility-Trust Relationship Between Engineers And Society |
10) | Engineering Ethics in Design Process and Social Responsibility and Design Hierarchy |
11) | Different Types of Ethical Problems and Solutions in Engineering – Case Studies |
12) | Different Types of Ethical Problems and Solutions in Engineering – Case Studies |
13) | Ethical Problems and Consequences of Solutions of the Consulting Engineers Ethical Problems and Consequences of Solutions of the Engineers in Industry |
14) | Ethical Problems and Consequences of Solutions of the Engineers in Government Ethical Problems and Consequences of Solutions of the Software Engineers |
15) | Final Examination period |
16) | Final Examination period |
Required/Recommended Readings | Kroes, P. A., Meijers, A., Ethical Issues in Engineering Design; Safety and Sustainability, ISBN-13:9789090199078; ISSN: 1574-94ıX, vol.2. Anke van Gorp, Delft, 2005. Alger, P.L., Christensin, N.A., Olmsted, S.P., Ethical Problems in Engineering, Library of Congress Catalog Card Number: 65-21448, John Wiley and Sons, New York, 1965. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures and class discussions | |||||||||||||||
Homework and Projects | None | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th Floor office hours: Thursday 12:30-14:30 email address: Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Proje | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 81 | ||||||
Total Workload/25 | 3.2 | ||||||
ECTS | 3 |