School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code IE 201
Course Title in English Engineering Economics
Course Title in Turkish Mühendislik Ekonomisi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 120 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge -
Registration Restrictions -
Overall Educational Objective To learn the evaluation of engineering projects from the financial point of view.
Course Description This course is concerned with the fundamental principles to be employed in the financial assessment of engineering projects. It provides the student with the time of value concepts, which are crucial to perform the analysis of the proposed engineering alternatives in terms of the economic viability. The student is expected to learn and understand these techniques, and further to be able to apply them for real-life investment decision making processes (both for personal and corporate decisions).

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) mühendislik ekonomisi temel kavramlarını uygular
2) para ve zaman arasındaki ilişkiyi analiz eder
3) bir mühendislik projesinde her bir alternatif için nakit akışı çizer
4) Kantitatif yöntemler kullanarak olası yatırım alternatiflerini karşılaştırır
5) mühendislik projelerinde amortisman ve vergilendirmenin etkilerini değerlendirir
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak N
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir N
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular N
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler N
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir N
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir N
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) S Sunum
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir S Derse Katılım
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir N
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Derse Katılım
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler S Derse Katılım
Prepared by and Date ŞİRİN ÖZLEM , November 2023
Course Coordinator ŞİRİN ÖZLEM
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ŞİRİN ÖZLEM

Course Contents

Hafta Konu
1) Mühendislik Ekonomisine Griş
2) Maliyet ile ilgili kavramlar
3) Maliyet Tahmin Yöntemleri
4) Paranın Zaman Değeri
5) Paranın Zaman Değeri
6) Bir Projeyi Değerlendirme
7) Alternatif Çözümler arasında Karşılaştırma ve Seçim Yapma
8) Alternatif Çözümler arasında Karşılaştırma ve Seçim Yapma
9) Amortisman ve vergilendirme
10) Amortisman ve vergilendirme
11) Fiyat değişiklikleri ve döviz kurları
12) Yenisiyle Değiştirme Analizi
13) Yenisiyle Değiştirme Analizi
14) Projelerin fayda-maliyet oranı yöntemiyle değerlendirilmesi
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsEngineering Economy, W.G. Sullivan, E.M. Wicks, C.P. Koelling, 16th Edition, Pearson Education, 2014
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsFlipped learing class exercises will be graded
Laboratory Work-
Computer Use-
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 14 % 0
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration

Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Homework: Problems from textbook will be given as extra course material (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). Rules for attendance: Weekly Flipped exercises contributes to 15% of the final grade. Missing a quiz or midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the exam is not a sufficient documentation of medically excused absence from the exam. The note must say that you were medically unable to take the exam. Provided that proper documents of excuse are presented, either missed exam by the student will be given the grade of the final exam or a make-up exam will be given. If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the exam. For medical reports acceptance, faculty rules apply.Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf)

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 1.5 1 49
Uygulama 14 1 1.5 35
Ara Sınavlar 2 14 2 32
Final 1 16 2 18
Total Workload 134
Total Workload/25 5.4
ECTS 5