School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code IE 303
Course Title in English Production Planning and Control
Course Title in Turkish Üretim Planlama ve Kontrol
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 152 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 221 - Probability and Statistics for Engineering I | MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I

Expected Prior Knowledge Introductory level probability and statistics
Co-requisites IE 202 - Operations Research I
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective To enhance students’ analytical abilities to formulate, solve, and analyze planning and control problems arising in manufacturing and service systems.
Course Description This course addresses the methods for planning and controlling manufacturing and service systems to optimize resource utilization.
Course Description in Turkish Bu ders, kaynak kullanımını optimize etmek için üretim ve hizmet sistemlerinin planlanması ve kontrolü yöntemlerini ele almaktadır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Üretim ve hizmet sistemlerini daha iyi yönetmek için üretim planlama ve kontrolün önemini anlamak
2) Nicel tahmin yöntemlerini uygulamak
3) Toplu üretim planlama stratejilerini anlamak ve toplu üretim planları geliştirmek
4) Ana üretim programı oluşturmak
5) Malzeme ihtiyaç planlaması yapmak
6) Kapasite planlama ve kontrol yöntemlerini uygulamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date PERAL TOKTAŞ PALUT , October 2024
Course Coordinator PERAL TOKTAŞ PALUT
Semester Güz
Name of Instructor Doç. Dr. PERAL TOKTAŞ PALUT

Course Contents

Hafta Konu
1) Üretim Planlama ve Kontrole Giriş
2) Tahmin Yöntemleri
3) Tahmin Yöntemleri
4) Tahmin Yöntemleri
5) Tahmin Yöntemleri
6) Toplu Üretim Planlama
7) Toplu Üretim Planlama
8) Toplu Üretim Planlama
9) Ana Üretim Programlama
10) Malzeme İhtiyaç Planlaması
11) Malzeme İhtiyaç Planlaması – Alternatif Parti Hacmi Yöntemleri
12) Malzeme İhtiyaç Planlaması – Alternatif Parti Hacmi Yöntemleri
13) Kapasite Planlama ve Yönetimi
14) Kapasite Planlama ve Yönetimi
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired: ● Nahmias S, Olsen TL, 2021. Production and Operations Analytics, Waveland Press. ● Heizer J, Render B, Munson J, 2023. Operations Management: Sustainability and Supply Chain Management, Pearson. Recommended: ● Sipper D, Bulfin R, 1997. Production: Planning, Control, and Integration, McGraw-Hill. ● Jacobs FR, Berry WL, Whybark DC, Vollmann TE, 2011. Manufacturing Planning and Control for Supply Chain Management, McGraw-Hill. ● Silver EA, Pyke DF, Thomas DJ, 2017. Inventory and Production Management in Supply Chains, CRC Press. ● Krajewski LJ, Malhotra MK, 2021. Operations Management: Processes and Supply Chains, Pearson.
Teaching MethodsLectures/Flipped classroom/Assignments
Homework and ProjectsThere will be assignments.
Laboratory Work
Computer UseThis course requires computer usage.
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev 6 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration palutp@mef.edu.tr

Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Missing assignments and quizzes: There will be no make-up for missed assignments and quizzes. Missing the midterm exam: If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given a zero (0) on the exam. Otherwise, a make-up exam will be given if proper excuse documents are presented in five workdays. A make-up exam may be granted for the death of first and second-degree relatives, bankruptcy, detention, surgery, a health report lasting two or more days, and compelling reasons. Additional documents may be requested from the student during the evaluation. Participation in job interviews, employer events, weddings, vacations, and similar occasions will not be considered valid reasons for being absent. There will be no excuse for the make-up exam. Eligibility to take the final exam: Students are required to get at least 40/100 from the assignments to take the final exam. Missing the final exam: Due to faculty regulations. Rules for attendance: According to YÖK regulations, students are required to attend at least 70% of the lectures. Students are responsible for the announcements made in class. Formal use of e-mails: The course instructor assumes that any information sent via e-mail will be received in 24 hours unless a system problem occurs. Inappropriate conduct, academic dishonesty and plagiarism are subject to YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 6 2 2 24
Küçük Sınavlar 2 6 1 14
Ara Sınavlar 1 15 2 17
Final 1 25 2 27
Total Workload 152
Total Workload/25 6.1
ECTS 6