School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code IE 401
Course Title in English Information Systems
Course Title in Turkish Bilişim Sistemleri
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: none Lab: none Other: none
Estimated Student Workload 134 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge none
Registration Restrictions none
Overall Educational Objective To learn the basics of the development of information systems and databases.
Course Description The course will give the students an understanding of creating, managing and manipulating databases. We will start by examining competitive business environment and enterprise reference architectures. Then we will learn business analysis methodologies and modeling languages. We will investigate the essentials of using SQL for data management. We will end the course with working on basic business application architectures such as client-server, N-tier, XML and web services. The course will have a theoretical component, but it will mainly focus on the use of technology for hands-on practice.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Veritabanının tasarımını gösteren bir E-R diyagramı ve bir veri akış diyagramı oluşturur ve kullanılacak uygun SQL ifadelerini listeler;
2) Bilgi sistemleri prensiplerini kullanarak temel çözümler önerir;
3) Gerçek veya varsayımsal bir şirket için bir veritabanı uygulaması kullanarak bir bilgi sistemi prototipi geliştirir ve performansını gerçek veya sentetik verilerle gösterir;
4) Bir şirketin sorununa çözüm olarak önerilen bilgi sistemi tasarımının etkisini tartışır;
5) Mevcut teknolojileri analiz ederek bilgi sistemleri alanında yeni teknolojiler geliştirme ihtiyacını tartışır;
6) Etkili sözlü, yazılı, sanal ve görsel iletişimleri organize eder ve sunar;
7) Bir ekibin üyesi olarak etkili bir şekilde çalışır.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date SEMRA AĞRALI , September 2019
Course Coordinator SEMRA AĞRALI
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi UTKU KOÇ

Course Contents

Hafta Konu
1) Bilgi Sistemlerine Giriş
2) Rekabetçi Çevre
3) Rekabetçi Çevre II
4) E-R diyagramları (Varlık-İlişki diyagramları) I
5) E-R diyagramları (Varlık-İlişki diyagramları) II
6) İlişkisel Veritabanlarına Giriş
7) MySQL kullanarak İlişkisel Veritabanları Tasarımı I
8) MySQL kullanarak İlişkisel Veritabanları Tasarımı II
9) SQL kullanarak Veritabanı Yönetimi I
10) SQL kullanarak Veritabanı Yönetimi II
11) SQL kullanarak Veritabanı Yönetimi III
12) Bulutta Veritabanı Yönetimi I
13) Bulutta Veritabanı Yönetimi II
14) İş Zekası için Veri Madenciliği
15) Proje Sunumları
16) Proje Sunumları
Required/Recommended ReadingsDavid M. Kroenke; Randall J. Boyle (2016), Using MIS, Pearson.
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsFinal Project
Laboratory Worknone
Computer UseCourse is given at a computer lab where computers are equipped with MySQL or SQL Server
Other Activitiesnone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 4 % 32
Ödev 12 % 18
Projeler 3 % 50
TOTAL % 100
Course Administration agralis@mef.edu.tr
none
Instructor’s office: 5th Floor office hours: TBA email address: agralis@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum attendance requirement is 70%. Missing an assignment: Assignment deadlines are always extendable up to 72 hours, with submissions late for (0,24] hours receive 70% of the credit they get, (24,48] hours receive 35% , and (48,72] receive 10%. Missing a project: Project deadlines are always extendable up to 72 hours, with submissions late for (0,24] hours receive 70% of the credit they get, (24,48] hours receive 35% , and (48,72] receive 10%. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations Disclaimer: The instructor reserves the right, when necessary, to alter the grading policy, change examination dates, and modify the syllabus and course content. Modifications will be announced in class. Students are responsible for the announced changes.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 56
Proje 3 22 1 69
Küçük Sınavlar 3 2 1 9
Total Workload 134
Total Workload/25 5.4
ECTS 5