School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | IR 202 | |||||
Course Title in English | International Relations Theory | |||||
Course Title in Turkish | Uluslararası İlişkiler Kuramı | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | |||||
Level of Course | Orta | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 128 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the principal theoretical approaches to International Relations. | |||||
Course Description | IR 202 studies the main theoretical approaches to International Relations (IR). Topics include realism and its variants as well as liberal philosophy and more modern liberal theories ranging from regime theory, theories of interdependence, neo-liberal institutionalism to democratic peace theory. Economic structuralism, constructivism, the English School, critical theory and postmodernism are studied in the second half of the course. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Uluslararası İlişkiler'in başlıca teorilerinin ana argümanlarını tanımlamak ve tasvir etmek. 2) Uluslararası İlişkiler ve uluslararası sistemin doğasına ilişkin açıklamaları açısından Uluslararası İlişkiler'in çeşitli teorilerini ayrıştırmak. 3) Uluslararası ilişkiler teorisinin gelişimini şekillendirmiş olan anahtar metinleri eleştirel olarak değerlendirmek. 4) Uluslararası ilişkilerdeki her teorik yaklaşımın kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirmek. 5) Uluslararası ilişkiledeki olayların analizine farklı kuramsal yaklaşımları uygulamak. 6) Uluslararası ilişkiler teorilerini bilimsel bir perspektiften değerlendirmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | BEKEN SAATÇİOĞLU , January 2024 |
Course Coordinator | BEKEN SAATÇİOĞLU |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. BEKEN SAATÇİOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | derse giriş |
2) | Uluslararası İlişki Teorisi Üzerine Düşünmek |
3) | Realizm |
4) | Realizm |
5) | Liberalizm |
6) | Liberalizm |
7) | Ekonomik Yapısalcılık: Küresel Kapitalizm ve Postkolonyalizm |
8) | ara dönem sınavı |
9) | Yapısalcılık |
10) | İnsani Müdahale Normlarının İnşası |
11) | İngiliz Okulu |
12) | Pozitivizm, Eleştirel Teori ve Postmodern Anlayışlar |
13) | Feminist Yaklaşımlar |
14) | Sonuç ve Değerlendirme |
15) | Final Dönemi |
16) | Final Dönemi |
Required/Recommended Readings | • Textbook: Paul R. Viotti and Mark V. Kauppi, International Relations Theory, Pearson New International Edition, Fifth Edition (Pearson, 2014). • Jeffrey Checkel “Why Comply? Social Learning and European Identity Change”, International Organization, vol. 55 no. 3, 2001, p. 553-588. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures, class discussion, group work, course videos. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Blackboard homeworks | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None. | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
beken.saatcioglu@mef.edu.tr 02123953678 Rules for attendance: Attendance is not mandatory, though highly necessary. Students are not graded based on class attendance alone but they are expected to attend regularly and are graded based on class participation. Missing a quiz: Missed quizzes cannot be made up. Missing a midterm: All students must take the midterm on the scheduled date. If they miss the exam due to illness, they must provide valid documentation in the form of an official doctor’s report. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf ) Plagiarism and cheating will be treated according to the university’s regulations. Students caught cheating and plagiarizing will be reported to the Dean and risk facing further disciplinary action. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 56 | |||
Küçük Sınavlar | 4 | 4 | 0.5 | 18 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | 2 | 26 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |