School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code IR 301
Course Title in English International Law
Course Title in Turkish Uluslararasi Hukuk
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other:
Estimated Student Workload 136 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To familiarize the student with the legal reasoning in international relations and to provide basic information about the fundamental concepts of international law.
Course Description The main objective of this course is to familiarize the student with the legal reasoning in international relations. It provides basic information about the fundamental concepts of international law and explores the origin and history of it. It delineates sources and subjects of international law. The course deals with limitations imposed by international law on the jurisdiction of national courts as well as state and diplomatic immunities. It looks into diplomatic and judicial mechanisms for peaceful settlement of disputes. It elaborates on most controversial areas of international law, that is to say, “use of force.” Evolution of human rights at universal and regional levels and international water law are also studied as rising sub-fields of international law.
Course Description in Turkish Bu dersin temel amacı öğrencilerin uluslararası ilişkiler alanında yasal muhakeme yapabilmelerini sağlamaktır. Uluslararası hukukun temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kökeni konusunda temel bilgiler sağlanır. Uluslararası hukukun kaynakları ve sujeleri detaylı biçimde ele alınır. Uluslararası hukukun ulusal mahkemeler üzerindeki sınırlamaları ve diplomatik dokunulmazlıklar konuları ele alınır. Uzlaşmazlıkların diplomatik ve yargısal çözüm yöntemlerine bakılır. Uluslararası hukukun en tartışmalı alanı “güç kullanımı” kapsamlı biçimde ele alınır. Evrensel ve bölgesel düzeyde insan haklarının gelişimi ve uluslararası su hukuku yükselen alanlar olarak çalışılır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to: understand basic concepts and fundamental principles of international law;
2) legal reasoning in international relations discipline.
3) learn real-world cases, study seminal articles and sample problems which will enable her/him to analyse political interactions and their impact on the normative framework of international relations.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date AYŞEGÜL KİBAROĞLU , December 2023
Course Coordinator AYŞEGÜL KİBAROĞLU
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. AYŞEGÜL KİBAROĞLU

Course Contents

Hafta Konu
1)
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
Required/Recommended Readings• Stephen Allen, Law Express: International Law, Pearson, 3rd Edition, 2016. • Peter Malanczuk, Akehurst’s Modern Introduction to International Law, 7th edition, London: Routledge, 1997. • Ayşegül Kibaroğlu, Building a Regime for the Waters of the Euphrates-Tigris Rivers, Chapter 3, The Hague: Kluwer International, 2002.
Teaching MethodsFlipped Classroom methods such as pre-class quizzes, pre-class videos, group discussions, group debates, presentations, and essay type exams.
Homework and Projects-
Laboratory Work-
Computer Use-
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Küçük Sınavlar 4 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration aysegul.kibaroglu@mef.edu.tr

Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Sunum / Seminer 8 1 1 16
Ara Sınavlar 2 16 2 36
Total Workload 136
Total Workload/25 5.4
ECTS 5