| İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
| Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
| Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | |||||
| Ders Kodu | ELE 435 | |||||
| Ders Adı İngilizce | Assessment Frameworks for Mathematical Learning | |||||
| Ders Adı Türkçe | Mathematik Öğreniminde Ölçme/Değerlendirme | |||||
| Öğretim Dili | EN | |||||
| Ders Türü | Ders | |||||
| Dersin Düzeyi | Orta | |||||
| Dönem | Bahar | |||||
| Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
| Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 137 saat | |||||
| Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
| Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
| Ön Koşul |
ELE 102 - Introduction to Mathematics Teaching EDS 101 - Introduction to Educational Sciences |
|||||
| Yan Koşul | Yok | |||||
| Beklenen Ön Bilgi | Çağdaş eğitim sorunları ve eğitim teorileri hakkında temel bilgi; güncel eğitim sistemi, matematik müfredatı ve değerlendirme uygulamaları hakkında temel bilgi. | |||||
| Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
| Genel Eğitim Hedefi | Ortaokul öğrencilerinin matematiksel öğrenmesini destekleyen ve geliştiren kapsamlı değerlendirme çerçevelerini tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmek için bilgi, beceri ve mesleki yargıyı geliştirmek. | |||||
| Ders Açıklaması | Bu ileri düzey ders, 5-8. sınıflar için matematik dersi değerlendirmesinde uzmanlaşmış yetkinlikler geliştirmek amacıyla temel değerlendirme ilkeleri üzerine inşa edilmiştir. Öğrenciler, Türk Millî Matematik Müfredatı temalarıyla uyumlu, Anlayarak Tasarım (UbD) ilkelerini kullanarak kapsamlı, dönem boyu değerlendirme çerçeveleri tasarlayacaklar; özellikle UbD ‘nin ikinci aşaması olan “Kabul Edilebilir Kanıtları Belirleme” konusuna vurgu yapılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) 5-8. sınıflar için Türkiye Ulusal Matematik Ders Programı hedeflerini uygun değerlendirme stratejilerine göre analiz edip açıklayabilme 2) Belirli matematiksel temalar için geçerli ve güvenilir değerlendirme araçları tasarlayabilme: Sayılar, Cebirsel Düşünme, Geometrik Şekiller, Dönüşümler, İstatistiksel Araştırma, Veri ve Olasılık. 3) Tutarlı değerlendirme sistemleri geliştirmek için özellikle Aşama 2 (Kabul Edilebilir Kanıt) olmak üzere “Tasarımla Anlama” çerçevesini uygulayabilme 4) Sadece hesaplama becerilerini değil, matematiksel düşünme süreçlerini de yakalayan tasarım değerlendirmeleri yapabilme 5) Tanılayıcı, biçimlendirici ve özetleyici bileşenleri içeren, yıl boyunca sürecek kapsamlı bir değerlendirme çerçevesi tasarlayabilme ve değerlendirebilme 6) Mevcut matematik değerlendirmelerini eleştirel bir şekilde değerlendirin ve bunları sınıf kullanımına uyarlayabilme |
| Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
| 2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
| 3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
| 4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
| 5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
| 6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
| 7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
| 8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
| 9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
| 10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
| 11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
| 12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
| 13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
| 14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
| N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
| Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
| 1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | Ödev |
| 2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | Ödev,Proje |
| 3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | N | Sınav |
| 4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | Derse Katılım,Ödev |
| 5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | Ödev,Proje |
| 6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | N | |
| 7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | N | |
| 8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | N | Proje |
| 9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | Ödev,Proje |
| 10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | N | Derse Katılım,Ödev |
| 11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | Derse Katılım |
| 12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | Ödev,Proje |
| 13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | Ödev,Proje |
| 14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
| Hazırlayan ve Tarih | SELCEN ÖZKAYA SEÇİL , October 2025 |
| Ders Koordinatörü | BENGİ BİRGİLİ |
| Dönem | Bahar |
| Dersi Veren(ler) |
| Hafta | Konu |
| 1) | Derse giriş |
| 2) | Matematik Değerlendirmesinin Temelleri |
| 3) | Değerlendirme Entegrasyonu ve Geriye Dönük Tasarım |
| 4) | Sonuç Değerlendirme Tasarımı |
| 5) | Matematikte Biçimlendirici Değerlendirme Stratejileri |
| 6) | Matematik Değerlendirmesinde Teknoloji Entegrasyonu |
| 7) | Sayılar - Değerlendirme Stratejileri |
| 8) | Cebirsel Düşünme - Değerlendirme Yaklaşımları |
| 9) | Geometrik Şekiller - Uzamsal Değerlendirme |
| 10) | Dönüşümler - Hareket ve Değişim Değerlendirmesi |
| 11) | İstatistiksel Araştırma - Veri İnceleme Değerlendirmesi |
| 12) | Veri ve Olasılık - Belirsizlik Değerlendirmesi |
| 13) | Değerlendirme Analizi ve Veri Kullanımı |
| 14) | Değerlendirme Analizi ve Veri Kullanımı |
| 15) | Proje Sunumları |
| 16) | Proje Sunumları ve Ders Sentezi |
| Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Kaynak Textbook: Small, M., & Cooper, D. (2017). Math That Matters: Targeted Assessment and Feedback for Grades 3–8. Teachers College Press. Faydalı Kaynaklar: Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by Design (Expanded 2nd Edition). ASCD. Gerekli Dokümanlar: Turkish National Mathematics Curriculum (Grades 5-8) Sample assessment materials from Turkish national assessments Önerilen Ek Kaynaklar: Small, M. (2012). Good Questions: Great Ways to Differentiate Mathematics Instruction. Teachers College Press. Smith, M., & Stein, M. (2011). 5 Practices for Orchestrating Productive Mathematics Discourse. NCTM. Mathematics Assessment Project (MAP) resources: www.map.mathshell.org Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. Selected research articles on mathematics assessment (provided weekly) | ||||||||||||||||||
| Öğretme Teknikleri | Temel yöntemler: Tersine öğrenme ve proje tabanlı öğrenme. Öğrenciler, her hafta konuların değerlendirme gereklilikleri hakkında düşünmek ve yansıtmak için matematik müfredatını derinlemesine inceleme fırsatına sahip olacaklar. Derslerin akışı, öğrencilerin staj okullarında ve profesyonel yaşamlarında doğrudan kullanabilecekleri görevler araştırıp tasarlayacakları öğrenci merkezli bir yapıya sahip olacak. Gruplar halinde çalışacak ve arkadaşlarının çalışmalarını akran değerlendirmesiyle değerlendirecekler. | ||||||||||||||||||
| Ödev ve Projeler | Haftalık okuma ödevleri, tartışmalar, giriş ve çıkış kartları verilecektir. | ||||||||||||||||||
| Laboratuvar Çalışması | YOK | ||||||||||||||||||
| Bilgisayar Kullanımı | Ders sırasında teknolojinin, matematiksel yazılımların ve internette araştırma stratejilerinin aktif kullanımı istenmekte ve geliştirilecektir. | ||||||||||||||||||
| Diğer Aktiviteler | YOK | ||||||||||||||||||
| Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
| Ders Yönetimi |
ozkayasecils@mef.edu.tr +902123953611 Selcen Özkaya Seçil |
||||||||||||||||||
| AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
| Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
| Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
| Proje | 1 | 2 | 2 | ||||
| Ödevler | 5 | 2 | 10 | ||||
| Ara Sınavlar | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
| Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
| Toplam İş Yükü | 137 | ||||||
| Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
| AKTS | 5 | ||||||