School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | MATH 108 | ||||
Course Title in English | Discrete and Combinatorial Mathematics | ||||
Course Title in Turkish | Ayrık ve Kombinatorik Matematik | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Başlangıç | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 134 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn and understand the foundations of mathematics of computer science, develop analytical and critical thinking abilities and deduce mathematical and logical proofs. | ||||
Course Description | Topics to be covered include set theory, mathematical induction, relations and functions, basic counting and probability, recursion and recurrence relations, graph theory and trees and related algorithms, algorithm complexity, and modular arithmetic. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Matematiksel düşünme, mantık, kümeler, fonksiyonlar/ilişkiler, matematiksel ispatların temellerini uygular ve basit ispatları doğru ve formal olarak uygun bir şekilde sunar; 2) Bir algoritmanın temel kavramını anlar ve uygun algoritmaları kombinatorik matematikteki problemleri çözmek için uygular; 3) Özyineleme (rekürsiyon) ve yineleme ilişkileri ilkesini anlar ve bunu matematiksel ve algoritmik problemlere uygular; 4) Grafik teorisi, ağaçlar ve ilgili algoritmaları kavrar; 5) Sayma ve olasılığı uygular. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | FUNDA ÖZDEMİR , February 2025 |
Course Coordinator | FUNDA ÖZDEMİR |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi FUNDA ÖZDEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Temeller: Mantık |
2) | Temeller: Niceleyiciler, Argümanlar |
3) | İspatlara Giriş |
4) | İlişkiler ve Fonksiyonlar |
5) | Diziler ve Toplamalar |
6) | Algoritmalar: Temel Bilgiler |
7) | Algoritma Analizi |
8) | Sayı Teorisi: Modüler Aritmetik, Asal Sayılar |
9) | Sayı Teorisi: Temel Algoritmalar |
10) | Sayma ve Olasılık |
11) | İleri Düzeyde Sayma |
12) | Özyineleme (Rekürsiyon) ve Tümevarım |
13) | Yineleme İlişkileri |
14) | Grafik Teorisi ve Ağaçlar |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth Rosen, 7th Edition, 2011 Supplementary Textbook: Discrete and Combinatorial Mathematics, R. P. Grimaldi, Addison-Wesley, 2004 | ||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom. Independent study for students | ||||||||||||
Homework and Projects | Pre-class Practices, In-class Practices | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | Required | ||||||||||||
Other Activities | Not required. | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
ozdemirf@mef.edu.tr Dr. Funda Özdemir Instructor’s office: 5th floor, no: 548. Exams: Closed book and closed notes. Rules for attendance: YÖK regulations. Missing a midterm/final: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the midterm/final is not a sufficient documentation of medically excused absence from the midterm/final. The note must say that you were medically unable to take the midterm/final. Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up for the missing midterm/final will be given. If you fail to take the midterm/final on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the midterm/final. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Missing a quiz: No make-up for the missing quizzes. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 10 | 1 | 1 | 20 | |||
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 1 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Total Workload | 134 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |