School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code MATH 108
Course Title in English Discrete and Combinatorial Mathematics
Course Title in Turkish Ayrık ve Kombinatorik Matematik
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course Başlangıç
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 hours Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 134 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn and understand the foundations of mathematics of computer science, develop analytical and critical thinking abilities and deduce mathematical and logical proofs.
Course Description Topics to be covered include set theory, mathematical induction, relations and functions, basic counting and probability, recursion and recurrence relations, graph theory and trees and related algorithms, algorithm complexity, and modular arithmetic.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Matematiksel düşünme, mantık, kümeler, fonksiyonlar/ilişkiler, matematiksel ispatların temellerini uygular ve basit ispatları doğru ve formal olarak uygun bir şekilde sunar;
2) Bir algoritmanın temel kavramını anlar ve uygun algoritmaları kombinatorik matematikteki problemleri çözmek için uygular;
3) Özyineleme (rekürsiyon) ve yineleme ilişkileri ilkesini anlar ve bunu matematiksel ve algoritmik problemlere uygular;
4) Grafik teorisi, ağaçlar ve ilgili algoritmaları kavrar;
5) Sayma ve olasılığı uygular.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date FUNDA ÖZDEMİR , February 2025
Course Coordinator FUNDA ÖZDEMİR
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi FUNDA ÖZDEMİR

Course Contents

Hafta Konu
1) Temeller: Mantık
2) Temeller: Niceleyiciler, Argümanlar
3) İspatlara Giriş
4) İlişkiler ve Fonksiyonlar
5) Diziler ve Toplamalar
6) Algoritmalar: Temel Bilgiler
7) Algoritma Analizi
8) Sayı Teorisi: Modüler Aritmetik, Asal Sayılar
9) Sayı Teorisi: Temel Algoritmalar
10) Sayma ve Olasılık
11) İleri Düzeyde Sayma
12) Özyineleme (Rekürsiyon) ve Tümevarım
13) Yineleme İlişkileri
14) Grafik Teorisi ve Ağaçlar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsDiscrete Mathematics and Its Applications, Kenneth Rosen, 7th Edition, 2011 Supplementary Textbook: Discrete and Combinatorial Mathematics, R. P. Grimaldi, Addison-Wesley, 2004
Teaching MethodsFlipped Classroom. Independent study for students
Homework and ProjectsPre-class Practices, In-class Practices
Laboratory WorkNone
Computer UseRequired
Other ActivitiesNot required.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 4 % 20
Ara Sınavlar 2 % 80
TOTAL % 100
Course Administration ozdemirf@mef.edu.tr

Dr. Funda Özdemir Instructor’s office: 5th floor, no: 548. Exams: Closed book and closed notes. Rules for attendance: YÖK regulations. Missing a midterm/final: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the midterm/final is not a sufficient documentation of medically excused absence from the midterm/final. The note must say that you were medically unable to take the midterm/final. Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up for the missing midterm/final will be given. If you fail to take the midterm/final on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the midterm/final. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Missing a quiz: No make-up for the missing quizzes. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 10 1 1 20
Küçük Sınavlar 10 1 1 20
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 10 2 12
Total Workload 134
Total Workload/25 5.4
ECTS 5