School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MATH 204
Course Title in English Probability and Statistics for Social Sciences II
Course Title in Turkish Sosyal Bilimler için Olasılık ve İstatistik II
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Başlangıç
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 150 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 203 - Probability and Statistics for Social Sciences I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Knowledge of introductory level mathematical concepts
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective To learn the basic concepts of probability and statistics, recognize and distinguish the properties of important distributions and apply probability and statistics concepts in solving real life economic and business problems.
Course Description This is the second part of a basic statistics course for economics and business administration majors. Upon successful completion of the course, the participants are expected to be able to understand the basic concepts of sampling distributions, estimation, confidence intervals, and hypothesis testing (type I and II errors), explain the differences among various statistical techniques and identify an appropriate technique for a given set of variable and research questions; design, solve and interpret the results of hypothesis tests (t-test, z-test, chi-square tests) related to the population mean, population proportion and population differences.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Örneklem dağılımlarının temel kavramlarını anlama
2) Tahmin yöntemlerini, güven aralıklarını ve hipotez testlerini (tip I ve II hataları) öğrenme ve uygulama
3) Popülasyon ortalaması, oranı ve farklarıyla ilgili hipotez testlerini (t-testi, z-testi, ki-kare testleri) tasarlama, çözma ve sonuçlarını yorumlama
4) Çeşitli istatistiksel teknikler arasındaki farkları açıklama ve verilen bir değişken ve araştırma soruları seti için uygun bir teknik belirleme ve tekniği uygulama
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. H Sınav
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek S Ödev
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. S Sınav
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. S Sınav
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. H Ödev
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. S Ödev
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). S Derse Katılım
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. S Ödev
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. S Ödev
Prepared by and Date NAROD ERKOL , December 2023
Course Coordinator MUHAMMED ABDULLAH ALTUNDAL
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. ÖZLEM TAŞSEVEN

Course Contents

Hafta Konu
1) Derse giriş ve MATH 203 kısa tekrarı
2) Örnekleme ve örnekleme dağılımı
3) Örnekleme ve örnekleme dağılımı
4) Örnekleme ve örnekleme dağılımı
5) Güven aralığı tahmini: tek evren
6) Güven aralığı tahmini: tek evren
7) Güven aralığı tahmini: tek evren
8) Ara sınav
9) Güven aralığı tahmini: Çoklu evren ve diğerleri
10) Tek evrende hipotez testi
11) Tek evrende hipotez testi
12) Çoklu evrende hipotez testi
13) Çoklu evrende hipotez testi
14) Konu tekrarları ve sınava hazırlık
15) Final Dönemi
16) Final Dönemi
Required/Recommended ReadingsNewbold, P., Carlson, W.L., Thorne, B.M. (2013) Statistics for Business and Economics, ninth edition. Pearson.
Teaching MethodsFlipped Learning
Homework and ProjectsPost-class assignments
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesScheduled and unscheduled quizzes
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 5 % 10
Ödev 4 % 25
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration erkoln@mef.edu.tr
02123953670
Course Instructor: Asst. Prof. Narod Erkol (erkoln@mef.edu.tr) Attendance/participation: Students are expected to prepare for the lecture via pre-class assignments, videos and reading materials. Students are responsible to follow the announcements, course materials available on Blackboard system. Formal use of e-mails: Students are expected to use their @mef accounts for email traffic. The instructor is only responsible for the information sent/received through Blackboard system and emails using @mef account. The course instructor assumes that any information sent through email will be received in 24 hours, unless a system problem occurs. Grading and evaluation: Evaluation will be based on the student learning outcomes. It is strongly recommended to complete all the work in a timely fashion. Late submissions will not be accepted. Missing projects: No make up unless a legitimate proof of absence is presented. Missing final exam: Faculty regulations. Academic integrity: All students of MEF University are expected to be honest and comply with academic integrity. Students are expected to do their own work and neither give nor receive unauthorized assistance. Disciplinary action will be taken in case of suspicion. Improper behavior, academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54. Important: If the learner cannot collect at least 30 points from the activities other than the final exam, they can not take the final exam and will get an FZ grade.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 70
Ödevler 4 0 9 36
Küçük Sınavlar 5 0 0
Ara Sınavlar 1 15 2 17
Final 1 25 2 27
Total Workload 150
Total Workload/25 6.0
ECTS 6