School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | MATH 211 | |||||
Course Title in English | Linear Algebra | |||||
Course Title in Turkish | Lineer Cebir | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 145 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the fundamentals of matrix theory and linear algebra relevant to engineering problems. | |||||
Course Description | This course provides general concepts on linear algebra by covering the following topics: Systems of linear equations and matrices, Gaussian elimination, matrix algebra, inverse of a matrix, elementary matrices, LU-factorization, the determinant of a square matrix, the properties of determinants, Cramer’s rule, vector spaces, subspaces, linear independence, basis and dimension, change of basis, inner product spaces, orthonormal basis, linear transformations, matrix representations of linear transformations, eigenvalues and eigenvectors, diagonalization. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Gauss eleme yöntemi kullanarak doğrusal denklem sistemlerini çözer; 2) Kare bir matrisin tersini hesaplar ve matris ters çevirme yöntemiyle doğrusal denklem sistemlerini çözer; 3) Bir matrisin determinantını hesaplar ve Cramer kuralını kullanarak doğrusal denklem sistemlerini çözer; 4) Kapsam, doğrusal bağımsızlık, taban ve boyut kavramlarını anlar ve bu kavramları çeşitli vektör uzaylarına ve alt uzaylara uygular; 5) Lineer dönüşümleri anlar ve bunların matris temsillerini hesaplar; 6) Bir matrisin özdeğerlerini ve onlara karşı gelen özvektörlerini hesaplar. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | , December 2018 |
Course Coordinator | YUSUF AYDIN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. AYŞE SOYSAL |
Hafta | Konu |
1) | Matrisler ve Denklem Sistemleri |
2) | Matrisler ve Denklem Sistemleri |
3) | Matrisler ve Denklem Sistemleri |
4) | Matrisler ve Denklem Sistemleri |
5) | Determinantlar |
6) | Determinantlar |
7) | Vektör Uzayları |
8) | Vektör Uzayları |
9) | Vektör Uzayları |
10) | İç Çarpım Uzayları |
11) | Lineer Dönüşümler |
12) | Lineer Dönüşümler |
13) | Özdeğerler ve Özvektörler |
14) | Özdeğerler ve Özvektörler |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | David C. Lay et al., Linear Algebra and Its Applications, Pearson, 5th edition/Global edition, 2016. Elementary Linear Algebra, Ron Larson, Cengage Learning, 7th or 8th edition (ebook or hardcopy). | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures using “flipped classroom” as an active learning technique. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | None | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
gokce.tonuk@mef.edu.tr; korukh@mef.edu.tr 02123953653; 02123953654 Section 1 and 2: Prof.Dr. Lütfi Öveçoğlu Instructor’s office and phone number: 563 (A Block-5th Floor) / Office hours: Wednesday 13:00-15:00 Email address: ovecoglum@mef.edu.tr Section 3: Asst. Prof. Yusuf Aydın Instructor’s office and phone number: 535 (A Block-5th Floor) / Office hours: Wednesday 13:00-15:00 Email address: aydiny@mef.edu.tr Rules for attendance: Classroom participation contributes to 10% of the final grade. Missing a quiz/HW: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. Late policy for Flipped Classroom Participation: There will be a penalty of 25% to 75% reduction in the mark of Flipped Classroom Participation when being late to the lecture. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 3 | 2 | 1 | 9 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 3 | 46 | |||
Total Workload | 145 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |