School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||||||
Course Code | ME 305 | |||||||||
Course Title in English | Machine Design I | |||||||||
Course Title in Turkish | Makina Tasarımı I | |||||||||
Language of Instruction | EN | |||||||||
Type of Course | Exercise,Flipped Classroom,Lecture | |||||||||
Level of Course | Introductory | |||||||||
Semester | Spring | |||||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||||
Estimated Student Workload | 153 hours per semester | |||||||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||||
Pre-requisites |
STM 203 - Strength of Materials ME 102 - Computer Aided Technical Drawing |
|||||||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in engineering materials and fundamentals of strength of materials is required. | |||||||||
Co-requisites | None | |||||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||||
Overall Educational Objective | To learn how to use machine elements in the mechanical engineering design. | |||||||||
Course Description | This course is intended for students beginning the study of mechanical engineering design. The fundamentals and principals of the machine design including the mechanics of the materials, failure criteria, static and dynamic loads will be introduced. Also, students will be learning about the characteristics, principals and standards of mechanical elements. The course encourages the students to link the fundamental mechanical engineering knowledge with practical component specifications. | |||||||||
Course Description in Turkish | Bu derste konstrüksiyon faaliyeti ve bu faaliyet içinde makina elemanları bilgisinin önemi anlatılmaktadır. Kapsanan konular: Makina elemanlarının hesap, şekillendirme ve kullanım esasları. Kaynak, lehim, yapıştırma, perçin bağlantıları, mil-göbek bağlantıları, cıvata bağlantıları ve vida mekanizmaları, pimler, pernolar, yaylar, miller ve akslar, kavramalar, yağlar ve yağlama teorisi, kaymalı ve rulmanlı yataklar. Hız-moment dönüşüm mekanizmalarının esasları, dişli çark geometrisi. Düz, helisel, konik, spiral dişliler ve sonsuz vida mekanizmaları. Kayış-kasnak ve zincir mekanizmaları. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) formulate and understand loads, stress and strain in machine elements and structures subjected to 3-D various loads, 2) use the safety factors and multi-dimensional failure criteria in design of the mechanical elements and structures; 3) analyze and apply the design criteria and standards for permanent and non-permanent structural joints such as screws, bolts, welded and riveted; 4) analyze the power transmission shafts carrying various mechanical elements; 5) analyze and select appropriate rolling-contact bearings for different mechanical designs subjected to various 3-D loads. 6) apply computer-based techniques in the analysis, design and/or selection of machine components; 7) use design data books and data sheets in designing various components; 8) measuring the mechanical properties of materials to be used in mechanical design analysis; 9) design, analyze, manufacture, and test a part of a real-life machine in a group activity; 10) design, analyze, manufacture, and test a part of a real-life machine in a group activity; |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | , May 2018 |
Course Coordinator | MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to Mechanical Engineering Design |
2) | Introduction to Materials properties, Load and Stress Analysis |
3) | Static failure theories, Fatigue, stress concentration. |
4) | Static failure theories, Fatigue, stress concentration. |
5) | Shaft and axels |
6) | Nonpermanent Joints (Bolted joints, Power screws, Keys, pins, retainer rings) |
7) | Nonpermanent Joints (Bolted joints, Power screws, Keys, pins, retainer rings) |
8) | permanent Joints (Riveted joints, Welded Joints) |
9) | Design of Mechanical Springs |
10) | Project and experiment |
11) | Rolling-Contact Bearings |
12) | Rolling-Contact Bearings |
13) | Tribology, Lubrication and Journal Bearings |
13) | Tribology, Lubrication and Journal Bearings |
14) | Project and experiment |
15) | Final Examination Period |
16) | Final Examination Period |
Required/Recommended Readings | • Richard G. Budynas, J. Keith Nisbett, Shigley's Mechanical Engineering Design, McGraw-Hill Education Pub., 2015. • Course slides supplied by lecturer. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | None | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
salehm@mef.edu.tr 558 Rules for attendance: Classroom practice contributes to 20% of the final grade. Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf) |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1.5 | 91 | ||
Proje | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Ödevler | 11 | 2 | 22 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 0.5 | 3 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Total Workload | 161 | ||||||
Total Workload/25 | 6.4 | ||||||
ECTS | 6 |