School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | ME 307 | |||||
Course Title in English | Measurement Techniques | |||||
Course Title in Turkish | Ölçme Tekniği | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Laboratory Work,Lecture | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 130.5 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PHYS 102 - Physics II | PHYS 104 - Physics II |
|||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of electricity, dynamics, thermodynamics and strength of materials is expected. | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the basic principles of measurement techniques to design and conduct experiments and analyze and evaluate experimental data. | |||||
Course Description | Topics covered include: basic concepts of measurement; system response and dynamic analysis of measurement, uncertainty and error analysis; statistical analysis; report writing and presentation; displacement, strain, rotational speed, pressure, temperature, acoustic and vibration measurements. | |||||
Course Description in Turkish | Ders şu konu başlıklarını içermektedir: ölçmenin temel kavramları; sistem cevabı ve ölçmenin dinamik analizi, belirsizlik ve hata analizi; istatiksel analiz; rapor yazma ve sunum tekniği; deplasman, gerinim, dönme hızı, basınç, sıcaklık, akustik ve titreşim ölçümleri. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) apply the basic concepts of measurement, system response and dynamic analysis of measurement 2) conduct experiments, analyze experimental data using statistical methods, interpret the results and draw conclusions 3) report the results of experiments 4) perform an internet search or literature review and acquire knowledge for an advanced measurement technique or system 5) present the outcomes of a search on an advanced measurement technique/system verbally with a range of audiences 6) demonstrate the ability to work in a team |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | ALİ ÇINAR , March 2024 |
Course Coordinator | ALİ ÇINAR |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Doç. Dr. ALİ ÇINAR |
Hafta | Konu |
1) | Basic Concepts of Measurement. |
2) | System Response and Dynamic Analysis of Measurement. |
3) | System Response and Dynamic Analysis of Measurement. |
4) | Error and Uncertainty Analysis. |
5) | Statistical Analysis of Measured Data. |
6) | Statistical Analysis of Measured Data. |
7) | Report Writing and Presentation. |
8) | Displacement Measurements. |
9) | Rotational Speed Measurements. |
10) | Strain Measurements |
11) | Temperature Measurements. |
12) | Temperature Measurements. |
13) | Acoustic Measurements. |
14) | Vibration Measurements. |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
Required/Recommended Readings | Experimental Methods for Engineers, J.P. Holman, McGraw-Hill, Eight Edition, 2012 (required). Measurement Systems: Application and Design, E.O. Doebelin, McGraw-Hill, 2003 (recommended). Theory and Design for Mechanical Measurements, R.S. Figliola, D.E. Beasley, Wiley, 2015 (recommended). | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students are required to write an essay on measurement techniques and present it. In-class exercises and quizzes will be done throughout the semester. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | Displacement, strain, rotational speed, pressure, temperature, acoustic and vibration measurements will be carried out by students. | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Needed for analysis and evaluation of experimental data. | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
cinara@mef.edu.tr 0536-704-0245 Instructor’s office and phone number: 543 (A Block - 5th Floor) office hours: Monday 13:00-14:00, Thursday 11:00-12:00 email address: cinara@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing an experiment: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed experiment by the student should be repeated afterwards. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, make-up will be given. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 5 | 0.5 | 2 | 0.5 | 15 | ||
Laboratuvar | 7 | 2 | 2 | 8 | 84 | ||
Ödevler | 1 | 8 | 1 | 1 | 10 | ||
Küçük Sınavlar | 3 | 2 | 1 | 0.5 | 10.5 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 1.5 | 15.5 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |