School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code ME 307
Course Title in English Measurement Techniques
Course Title in Turkish Ölçme Tekniği
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Laboratory Work,Lecture
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: None Lab: 2 Other: None
Estimated Student Workload 130.5 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PHYS 102 - Physics II | PHYS 104 - Physics II
Expected Prior Knowledge Prior knowledge of electricity, dynamics, thermodynamics and strength of materials is expected.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the basic principles of measurement techniques to design and conduct experiments and analyze and evaluate experimental data.
Course Description Topics covered include: basic concepts of measurement; system response and dynamic analysis of measurement, uncertainty and error analysis; statistical analysis; report writing and presentation; displacement, strain, rotational speed, pressure, temperature, acoustic and vibration measurements.
Course Description in Turkish Ders şu konu başlıklarını içermektedir: ölçmenin temel kavramları; sistem cevabı ve ölçmenin dinamik analizi, belirsizlik ve hata analizi; istatiksel analiz; rapor yazma ve sunum tekniği; deplasman, gerinim, dönme hızı, basınç, sıcaklık, akustik ve titreşim ölçümleri.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) apply the basic concepts of measurement, system response and dynamic analysis of measurement
2) conduct experiments, analyze experimental data using statistical methods, interpret the results and draw conclusions
3) report the results of experiments
4) perform an internet search or literature review and acquire knowledge for an advanced measurement technique or system
5) present the outcomes of a search on an advanced measurement technique/system verbally with a range of audiences
6) demonstrate the ability to work in a team
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ALİ ÇINAR , March 2024
Course Coordinator ALİ ÇINAR
Semester Spring
Name of Instructor Doç. Dr. ALİ ÇINAR

Course Contents

Hafta Konu
1) Basic Concepts of Measurement.
2) System Response and Dynamic Analysis of Measurement.
3) System Response and Dynamic Analysis of Measurement.
4) Error and Uncertainty Analysis.
5) Statistical Analysis of Measured Data.
6) Statistical Analysis of Measured Data.
7) Report Writing and Presentation.
8) Displacement Measurements.
9) Rotational Speed Measurements.
10) Strain Measurements
11) Temperature Measurements.
12) Temperature Measurements.
13) Acoustic Measurements.
14) Vibration Measurements.
15) Final Exam/Project/Presentation Period.
16) Final Exam/Project/Presentation Period.
Required/Recommended ReadingsExperimental Methods for Engineers, J.P. Holman, McGraw-Hill, Eight Edition, 2012 (required). Measurement Systems: Application and Design, E.O. Doebelin, McGraw-Hill, 2003 (recommended). Theory and Design for Mechanical Measurements, R.S. Figliola, D.E. Beasley, Wiley, 2015 (recommended).
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique.
Homework and ProjectsStudents are required to write an essay on measurement techniques and present it. In-class exercises and quizzes will be done throughout the semester.
Laboratory WorkDisplacement, strain, rotational speed, pressure, temperature, acoustic and vibration measurements will be carried out by students.
Computer UseNeeded for analysis and evaluation of experimental data.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 0
Laboratuar 7 % 50
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration cinara@mef.edu.tr
0536-704-0245
Instructor’s office and phone number: 543 (A Block - 5th Floor) office hours: Monday 13:00-14:00, Thursday 11:00-12:00 email address: cinara@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing an experiment: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed experiment by the student should be repeated afterwards. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, make-up will be given. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 5 0.5 2 0.5 15
Laboratuvar 7 2 2 8 84
Ödevler 1 8 1 1 10
Küçük Sınavlar 3 2 1 0.5 10.5
Ara Sınavlar 1 14 1.5 15.5
Total Workload 135
Total Workload/25 5.4
ECTS 5