School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | MIS 301 | ||||
Course Title in English | Management Information Systems | ||||
Course Title in Turkish | Dijital İnsan Kaynakları Yönetimi | ||||
Language of Instruction | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Güz | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 124 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
BUS 101 - Introduction to Business (Decision Making) |
||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | None | ||||
Overall Educational Objective | To learn to understand and use information systems, new technologies and applications, and their impact on business models and decision making for improving organizational effectiveness and efficiency. | ||||
Course Description | In this digital age, nearly all businesses depend on usage of information technologies. It is crucial for todays’ professionals and managers to understand and use information systems infrastructures, technologies and applications to achieve corporate and personal objectives. The course will cover the most important information systems concepts like IT infrastructure, business intelligence, telecommunications and security. Also, students will learn about the key applications like IT projects, e-commerce and emerging technologies. | ||||
Course Description in Turkish | Dijital çağda, neredeyse tüm işletmeler bilgi teknolojileri kullanımına dayanmaktadır. Bu sebeple günümüz profesyonelleri ve yöneticilerinin, kurumsal ve kişisel hedeflerine ulaşabilmeleri için bilgi sistemleri altyapılarını, teknolojilerini ve uygulamalarını anlamaları ve kullanmaları çok önemlidir. Dersimiz, bilgi teknolojileri altyapısı, iş zekası, telekomünikasyon ve güvenlik gibi en önemli bilgi sistemleri kavramlarını kapsayacaktır. Bunlara ek olarak, öğrencilerin bilişim projeleri, e-ticaret ve yeni iş teknolojileri konularında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) bilgi sistemleri, yönetim, organizasyonlar ve stratejilerin genel kavramlarını açıklamak 2) BT altyapısı, iş zekası, telekomünikasyon ve bilgi sistemlerinin güvenliğini anlamak 3) Bilgi sistemleri projelerinin yönetimine ilişkin temel kavramları (çevik çerçeve dahil) anlamak; 4) E-ticaret, dijital bankacılık, dijital pazarlar ve diğer ortaya çıkan iş teknolojileri gibi temel iş uygulamalarını analiz etmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BURAK ULUOCAK , May 2023 |
Course Coordinator | CEYHAN MUTLU |
Semester | Güz |
Name of Instructor | Öğr. Gör. DERYA ÇELİK |
Hafta | Konu |
1) | Günümüz Küresel İşletmelerinde Bilgi Sistemleri |
2) | Bilgi Sistemleri, Organizasyonlar ve Strateji |
3) | Bilgi Teknolojisi altyapısı |
4) | Veritabanları ve Bilgi Yönetimi |
5) | Telekomünikasyon, İnternet, Kablosuz Teknoloji ve Bulut |
6) | Bilgi Sistemlerinin Güvenliğini Sağlama |
7) | Ara sınav |
8) | Kurumsal Uygulamalar |
9) | E-ticaret: Dijital Piyasalar, Dijital Ürünler |
10) | Dijital Bankacılık |
11) | Bilgi Sistemi Projeleri |
12) | BT Projelerini Yönetme ve Çevik Yaklaşım |
13) | Dijital Ürün Geliştirme |
14) | Küresel Sistemleri Yönetmek |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Course Textbook (mandatory): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Global Edition, 15/E, 2018 by Jane P. Laudon (Author) and Kenneth C. Laudon (Author) Every student will be required to have the book and the access code to be able to follow the course properly. | |||||||||||||||
Teaching Methods | This course is designed to provide students with an introductory exposure to many of the essential elements of managing information systems to achieve organizational goals in digital age. For achieving learning objectives, the course will entail a set of related videos, readings, lectures, problem-solving activities and creative processes as well as interactions with real life businesses. With readings and lectures, the students will be able to grasp the key issues whereas with case studies and discussions, they will find the opportunity to expand their perspectives and apply the theoretical knowledge to real life situations. | |||||||||||||||
Homework and Projects | The students will be making one presentation as a group at the end of the course. The groups will be formed and the details of the projects will be announced later by the instructor. Each group will have maximum 5 members and each team member will present their part individually. Before the presentations, the group projects have to be submitted as a PPT file within a deadline provided by the instructor. Late assignments will not get full points. | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
uluocakb@mef.edu.tr Students are always free and encouraged to give feedback and ask questions about the course via e-mail to instructor (uluocakb@mef.edu.tr). In this course, active participation is key to learning and applying, as for a topic like international business, new ideas can be generated through questioning, brain storming and discussion. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail. As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 16 | 2 | 2 | 20 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Total Workload | 124 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |