School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 101
Course Title in English Introduction to Political Science
Course Title in Turkish Siyaset Bilimine Giriş
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 2
Estimated Student Workload 159 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to apply analytical tools to understand the theories, empirical research and policy experiences in political science.
Course Description This course aims to introduce the basic analytical tools to examine major theories, concepts and approaches to Political Science. The course offers a broad survey of some of the major fields and topic areas in Political Science including comparative politics, international relations, political economy and political theory. It first introduces the basic terminologies and central concepts to analyze political processes, then continues with the comparison of different political ideologies, forms of government, and the role of the individual and the state. By acquainting students with the general theoretical framework in Political Science, the course will help students to obtain a better empirical grasp of current political debates.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Siyaset Bilimi alanındaki temel teoriler, argümanlar ve konulara ilişkin başlıca tartışmaları anlamak;
2) siyaset biliminin çeşitli alanlarını tanımlamak ve ayırt etmek
3) güncel siyasi tartışmalara ilişkin daha iyi bir ampirik kavrayış sergilemek
4) Siyasi sorunları, sistemleri, ideolojileri ve süreçleri okumak ve analiz etmek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi N
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Sınav,Ödev
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi S Sınav,Ödev
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023
Course Coordinator EVRİM GÖRMÜŞ
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÇAĞLAR

Course Contents

Hafta Konu
1) Siyaset Nedir
2) Siyasi İdeolojiler
3) Devletler
4) Hükümet ve Rejimler
5) Siyasi Kültür
6) Kamuoyu Görüşü
7) Vize
8) Çıkar Grupları
9) Partiler ve Seçimler
10) Siyasi Kurumlar
11) Politik Ekonomi
12) Şiddet ve Devrimler
13) Uluslararası İlişkiler
14) Sonuç ve Değerlendirme
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsMichael Roskin et al (2010) Political Science: An Introduction, 12th Edition, Pearson.
Teaching MethodsFlipped classroom method in tandem with professor lecture presentations with intense student participation and dynamic multi-media sessions.
Homework and ProjectsEach student is required to complete weekly blackboard assignments on time.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Ödev 12 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration gormuse@mef.edu.tr
02123953600
Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Sunum / Seminer 1 16 3 19
Ödevler 12 1 1 24
Ara Sınavlar 1 12 2 14
Final 1 16 2 18
Total Workload 159
Total Workload/25 6.4
ECTS 6