School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
PSYC 101 |
Course Title in English |
Introduction to Psychology |
Course Title in Turkish |
Psikolojiye Giriş |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: None |
Lab: None |
Other: None |
|
Estimated Student Workload |
137 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To become familiar with the basic theoretical background of major subdisciplines of psychology such as social, developmental, cognitive, clinical, health and be introduced to psychology as a scientific discipline; to be able to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals. |
Course Description |
This course aims to introduce the students to the scientific study of human nature. Students are introduced to fundamental concepts in the relation between brain and behaviour, learning theories, thinking and memory, development, social interaction, personality and intelligence, and psychopathology. Students will also be introduced to the methods psychologists use in answering their research questions. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) psikolojinin ana alt disiplinlerindeki temel teorileri anlamak
2) Uygulanan araştırma yöntemleri ve teorilerle ilgili bilimsel makaleleri değerlendirmek
3) İngilizceyi anlama ve bilimsel bir şekilde kullanma konusunda yetkinlik kazanmak
4) yeni araştırma fikirleri yaratmak
5) psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
N |
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
N |
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
N |
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
N |
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
N |
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
N |
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
H |
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
H |
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
H |
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
H |
|
Prepared by and Date |
BEYZA TEPE ÇOMOĞLU , December 2017 |
Course Coordinator |
BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. MÜJDE PEKER BOOTH |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Derse giriş, bilimsel/bilimsel olmayan kaynakları anlama. |
2) |
Evrim |
3) |
Tarih & Psikolojik Araştırma Yöntemleri |
4) |
Bilişsel Psikoloji |
5) |
Biyolojik Psikoloji |
6) |
Vize 1 |
7) |
Sosyal Psikoloji |
8) |
Gelişimsel Psikoloji |
9) |
Bireysel farklılıklar psikolojisi |
10) |
Psikopatoloji |
11) |
Vize II |
12) |
Psikolojik Müdahaleler |
13) |
Endüstriyel Psikoloji |
14) |
Suç Psikolojisi |
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required Textbook: Banyard, P., Gillon, D., Norman, C., & Winder, B. (2015). Essential psychology (2th ed.). London, UK: Sage Publications, Ltd.
There will also be a set of required readings from Psychological Science.
|
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Course organization consists of three main works: (1) the first one is watching pre-course videos and doing short assessments (quiz) related to video content; (2) the second one is integrating pre-course material and adding new concepts during the main class, participating in group works at the end of the main classes; (3) the third one is reading an empirical article together, as a group work, and discussing the article, finding a good question to discuss together. |
Homework and Projects | Students will be asked to work on articles as a group work and they will find a discussion question in the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in Psychological Science. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class. |
Laboratory Work | None |
Computer Use | None |
Other Activities | Students will be asked to read each week’s book chapter and article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos. |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 10 |
Küçük Sınavlar |
10 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 40 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
tepebe@mef.edu.tr
Instructor’s mail address: tepebe@mef.edu.tr
Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade.
Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam.
Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions.
The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulations.
|