School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
PSYC 106 |
Course Title in English |
Introduction to Social Psychology |
Course Title in Turkish |
Sosyal Psikolojiye Giriş |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Ters-yüz öğrenme |
Level of Course |
Başlangıç |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: 0 |
Lab: 0 |
Other: 0 |
|
Estimated Student Workload |
131 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To become familiar with the basic theoretical background of major areas of social psychology such as social cognition, attribution, self and identity, attitudes, social influence, groups and decision making and intergroup behaviour and be introduced to psychology as a scientific discipline. To be able to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals.
Moreover, students will be asked to apply the basic concepts to their daily lives as well as to important social problems around them. |
Course Description |
This course aims to introduce the students to the scientific study of social psychology. Students are introduced to fundamental concepts in social psychology with the help of famous classical studies in the area as well as current developments. Students will also be introduced to the methods psychologists use in answering their research questions. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) sosyal psikolojideki temel teorileri anlamak;
2) insan davranışının bağlamsal özgüllüğünü (ve durumlar arası tutarlılığın nispeten zayıf olduğunu) anlamak
3) bilimsel İngilizceyi anlamak ve bunu bilimsel bir şekilde iletmek;
4) yeni araştırma fikirleri üretmek;
5) psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışabilmek;
6) Fikir farklılıkları konusunda açık fikirli bir görüş benimsemek ve gruplar arasında hoşgörü ve anlayışı teşvik etmek.
7) bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek;
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
|
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
|
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
|
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
|
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
|
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
|
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
|
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
N |
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
N |
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
N |
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
N |
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
S |
Ödev,Derse Katılım
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
N |
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
S |
Ödev
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
H |
Derse Katılım
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
S |
Ödev
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N |
|
Prepared by and Date |
ARZU KARAKULAK , November 2023 |
Course Coordinator |
ARZU KARAKULAK |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ECEM PİYALE |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Sosyal Psikolojiye Giriş |
2) |
Sosyal Psikolojide Yöntemler |
3) |
Sosyal Biliş |
4) |
Sosyal Algı |
5) |
Benlik kavramı |
6) |
Eylemlerimizi Gerekçelendirme İhtiyacı |
7) |
Vize sınavı |
8) |
Tutumlar ve Tutum Değişikliği |
9) |
Sosyal Etki ve (Gruba) Uyma |
10) |
Grup Süreçleri |
11) |
Kişilerarası Çekim ve Romantik İlişkiler |
12) |
Prososyal Davranış |
13) |
Önyargı |
14) |
Konu Tekrarı |
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. & Sommers (2018). Social Psychology. Pearson (9th Ed.)
Additional papers relevant for the topic to be covered may be assigned for further reading. |
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned to watch an online introductory lecture prepared for each topic and/or to read the relevant book chapter and then to complete quizzes related to these contents before coming to the class. During class time, deeper elaboration on the respective concepts will take place, and students will be asked to discuss the acquired knowledge, and to apply it to real life situations. For some some weeks, additional scientific articles relevant to the covered topic will be assigned for reading during class time, and students will be responsible to come up with discussion questions. These articles will then be discussed based on their research methodology and theoretical background.
Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials and to complete quizzes. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students.
I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English (this course is aimed at first year students).
|
Homework and Projects | Students will be asked to complete reflection papers during class time.
Students will be asked to answer a predefined question that asks them to define social psychological phenomena / concepts and to apply them to real life incidents and/or to critically evaluate a scientific paper. |
Laboratory Work | None |
Computer Use | None |
Other Activities | Students will be asked to read each week’s book chapter and (if applicable) the article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos.
Students will also be asked to complete several pre-courses quizzes that relate to the preparatory material. |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 15 |
Uygulama |
1 |
% 15 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 35 |
Final |
1 |
% 35 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
karakulaka@mef.edu.tr
Attendance at all classes is not mandatory; yet active participation is expected and missing the classes will negtively impact upon students' continuous assessment grade. If students missed a class, it is their responsibility to follow up on and to cover the missed content. Exam questions will draw heavily from the lectures and the class discussions.
Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam.
Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions.
The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |