School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code PCG 301
Course Title in English Internship I: Vocational Guidance and Counseling I
Course Title in Turkish Staj I: Mesleki Rehberlik
Language of Instruction EN
Type of Course Internship
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: . Lab: . Other: 12
Estimated Student Workload 252 hours per semester
Number of Credits 10 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EDS 101 - Introduction to Educational Sciences
PCG 214 - Developmental Psychology II
PCG 211 - Theories of Personality
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Students are expected to have prior knowledge about educational psychology and developmental psychology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students Only PCG Students
Overall Educational Objective To gain school experience and psychological counselor assistantship with an emphasis on career counseling, and to review and critically evaluate the major issues in career development and career counseling.
Course Description The purpose of this course is twofold. The first one is provide students with an understanding of career counseling including its historical development, basic theories, and the role of the career counselor. For the second purpose, students will observe how to apply methods of career counseling to their work with individuals, groups in school settings.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri.
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi.
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar.
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği.
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik.
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama.
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler.
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği.
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi.
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği.
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma.
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. H Sınav
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. H Sınav
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. N Sınav
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. S Ödev
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. H Ödev
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. N Sınav
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. N Sınav
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. N Sınav
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. N Sınav
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. N Sınav
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. S Sınav
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. H Proje
Prepared by and Date EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ , June 2018
Course Coordinator EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ
Semester Fall
Name of Instructor Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ

Course Contents

Hafta Konu
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
7) .
8) .
9) .
10) .
11) .
12) .
13) .
14) .
15) .
16) .
Required/Recommended ReadingsCourse Book Sharf, R. S. (2014). Applying career development theory to counseling (6th ed.). Pacific Grove, CA: Cengage Supplementary Readings Amundson, N., Poehnell, G. & Pattern, M. (2008). Mesleki teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Niles, S.G. & Harris-Bowlsbey, J. (2013). Career development interventions in the 21st century. (4th ed). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Bolles, R. N. (2005). Paraşütünüz ne renk?. İstanbul: Elma yayınevi Erkan, S. (2006). Örnek grup rehberliği etkinlikleri, Ankara: Pegem Yayınları. Korkut-Owen, F., Arıcı, F., Demirtaş, S. and Mutlu, T. (2014). Using The Career Sailboat Model to facilitate career planning and decision-making with young adults - See more at: http://www.ncda.org/aws/NCDA/pt/sd/news_article/84862/_PARENT/layout_details_cc/false#sthash.A9krienH.dpuf Korkut-Owen, F., Demirtaş-Zorbaz, S. and Mutlu-Süral, T. (2014). Career Sailboat Model as a tool for the guidance counsellor http://www.schoolguidancehandbook.ncge.ie/docs/000050/CSM%202015.pdf Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin F. ve Demirtaş-Zorbaz, S (2015). Kendilerine uygun limanı arayanlar için çalışma el kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık. Important Links http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/28/965180/dosyalar/2014_09/19010716_rehberl%C4%B1etk%C4%B1nl%C4%B1kler%C4%B1.pdf http://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/form_standar/sinif_rehber_prog/O_R_Y_P_E_O.pdf http://mevzuat.meb.gov.tr/html/68.html
Teaching MethodsRequired readings & assignments to be completed prior to the class Lecture on the required readings Role plays Presentations: small group and video Discussion and questions Activities to enhance learning Summary
Homework and ProjectsA weekly practicum reflection paper Each week, the students are responsible for reporting their school experiences and their reflections about it. These reports should have three dimensions: 1- They will report what kind of activities they have done in the school. a. Observation b. Participating meetings c. Assisting psychological counseling interventions d. Vocational counseling interventions 2- They will refer a theory for each activity they have participated in school. These theories should be developmental theories, social psychology theories, psychological counseling theories and personality theories that they have learned in the related courses of previous years. 3- Their own interpretation about the school experience. These interpretations should depend on the following questions: a. What have I learned? b. What are the inspirations of these experiences for my future profession? c. Where there any interventions in the school experiences opposing to your knowledge about it? Evaluate the experience in terms of teaching effectiveness, relevance, and usefulness what can be the alternatives for this? d. Have you thought that you should learn more about the intervention that you have observed in order to understand or apply it? If the answer is yes, write it in detail. A personal career development story Students are responsible for writing their own personal career development story and their reflections about it.
Laboratory Work.
Computer Use.
Other Activities.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Derse Özgü Staj 1 % 25
Ödev 1 % 10
Rapor Teslimi 1 % 25
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration demirtase@mef.edu.tr

Office: 5th floor Office Hours: by appointment

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 12 3 36
Derse Özgü Staj 16 0 12 192
Ödevler 14 0 1 14
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Total Workload 252
Total Workload/25 10.1
ECTS 10