School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code PCG 403
Course Title in English Psychological Testing
Course Title in Turkish Psikolojik Testler
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 125 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PCG 214 - Developmental Psychology II
EDS 309 - Measurement and Evaluation
Expected Prior Knowledge Developmental Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students Only PCG Students
Overall Educational Objective To review and critically evaluate the basics of psychological testing
Course Description This course is an introduction to the theory of psychological testing and assessment. The history, principles, and current methods of psychological assessment will be reviewed with a focus on their applied use in counseling and/or psychological practice. Students will be exposed to selected psychological instruments to facilitate understanding of concepts such as basic relevant statistics, reliability, validity, and use of norms. The role of the psychological testing (construction, administration, and interpretation) will be reviewed, along with discussion of ethical practice. Students will also have opportunity to apply their learning to a desired psychological issue or special population.
Course Description in Turkish Psikolojik testlerin ve değerlendirmenin temel ilkelerine yönelik bir giriş dersi. Psikolojik testlerin tarihi, temel ilkeleri ve güncel yöntemlerinin psikolojik danışmanlık pratiklerinde uygulamalı kullanımlarının etik ilkeler ışığında incelenmesini içerir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ , June 2018
Course Coordinator EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi VINCENT HENRY SIENKIEWICZ

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsCourse Book Gregory, R. J. (2015). Psychological testing: History, principles, and applications (7th ed.). Boston, MA: Pearson
Teaching MethodsRequired readings to be completed prior to class Lecture on the required readings Presentations: small group and video Discussion and questions Activities to enhance learning Summary
Homework and ProjectsClass Assignments At various points in the semester, students will be given brief assignments designed to reinforce class content (e.g., critique of online tests, personality profile of a famous person). Details of these assignments will be available via the Blackboard website and will be discussed in class. Research Projects Students will construct and describe an appropriate assessment process for a chosen population of interest (children, young adults, adults, elderly) or desired clinical issue (e.g., depression, emotion regulation, positive psychology constructs, dating violence, dating infidelity). They will choose at least one psychological test instrument and provide information on its reliability and validity and how they will incorporate this instrument in the assessment process. Details of these assignments will be available via the Blackboard website and will be discussed in class.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration demirtase@mef.edu.tr

Office: 5th floor Office Hours: by appointment

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Total Workload 125
Total Workload/25 5.0
ECTS 5