School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | SCI 101 | |||||
Course Title in English | Introduction to Environmental Science | |||||
Course Title in Turkish | Çevre Bilimlerine Giriş | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Lecture | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 118 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn characteristics and properties of different types of environment, types of environmental pollution, environmental management systems and the significance of environmental protection. | |||||
Course Description | This course provides a compressive introduction to environmental issues, characteristics of natural resources, types of pollution such as water, marine, air and solid waste pollution; treatment systems of water and wastewater; responsibilities of the manufacturer, consumer and the related waste management authorities in the design and the handling of the electrical and electronic products and wastes; enforcement of the existing regulations and the significance of environmental protection as a social responsibility. | |||||
Course Description in Turkish | Ders, genel çevre konularını, doğal kaynakların özelliklerini, su, atık su, deniz, hava ve katı atık kirliliklerini, su ve atık su arıtma sistemlerini, çevre kirliliğini önleme yöntemlerini, elektrik ve elektronik ürünlerin dizaynında elektronik atıkların yönetimini; çevre korumacılığı açısından üreticinin, tüketicinin ve yetkili atık yöneticilerinin sorumluluklarını; yürürlükteki yönetmeliklerin uygulanmasının ve çevre korumacılığının önemini ve sosyal sorumluluğu irdelemektedir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Identify the significance of environmental issues and natural resources and will protect the environment as a social responsibility 2) Understand how to minimize the air, water and marine pollution by minimizing the pollutant sources 3) Know how to protect the environment by handling wastes properly and not generating pollutants 4) Apply the related criteria in the design of the electrical and electronic equipment, not to use hazardous materials and design environmentally friendly products that can be reused and recycled 5) Disseminate the information about the significance of the recycling recovery, and reuse of the products and wastes 6) Communicate effectively with a range of audience |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | AKTS1 , November 2023 |
Course Coordinator | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. GÜNAY KOCASOY |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to Environmental Issues and the Environment-Video |
2) | Water Management, Water Resources |
3) | Water Quality and Water Pollution |
4) | Pollution of Aquatic Systems |
5) | Water and Wastewater Treatment Systems |
6) | Significance of Marine Environment and Sources of Marine Pollution |
7) | Physical and Chemical Characteristics of Seawater |
8) | Air Pollution |
9) | Health Effects of Air Pollutants |
10) | Global Warming, Chloroflorocarbons |
11) | Introduction to Solid Wastes, Sources and Properties of Solid Wastes |
12) | Recycling Programs |
13) | Removal Methods of Solid Waste |
14) | Integrated Solid Waste Management |
15) | Final Examination Period |
16) | Final Examination Period |
Required/Recommended Readings | Vesilind, P.A., Peirce, J.J., Environmental Pollution and Control, ISBN: 0-250-2-40619-5, Butterworth Publishers, Boston, 1983. Lee, C., Lil, S., Water and Wastewater Calculations Manual, ISBN: 978 0007 1476 249, McGraw Hill, 2007. Gurjar, B.R., Morina, L.T., Ojha, C.S., Air Pollution: Health and Environmental Impacts, ISBN: 978 1439 809624, CRC Press, 2010. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures and class discussions | |||||||||||||||
Homework and Projects | Term Paper and Presentation Discussions Test | |||||||||||||||
Laboratory Work | none | |||||||||||||||
Computer Use | none | |||||||||||||||
Other Activities | none | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
kocasoyg@mef.edu.tr Instructor’s office and phone number: 5th Floor office hours: Thursday 12:00-13:45 email address: kocasoyg@mef.edu.tr Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Proje | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 2 | 34 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Total Workload | 118 | ||||||
Total Workload/25 | 4.7 | ||||||
ECTS | 5 |